افغانستانجهانگزارش ها

خواست امارت اسلامی بر مشارکت در طرح یک کمربند یک‌راه

عبدالسلام حنفی، معاون اداری ریاست‌الوزرا در دیدار با سفیر چین در کابل خواهان مشارکت افغانستان در طرح “یک کمربند یک راه” شده است.
خبر گزاری توانا: عبدالسلام حنفی وزیر دارای ریاست الوزرای امارت اسلامی افغانستان را تلاش مشارکت حکومت در پروژه یک کمربند یک راه خبر داده است.
آقای حنفی گفته است که در تلاش وصل‌سازی افغانستان از طریق دهلیز‌های مختلف با این پروژه‌اند.بنا بر این وزارت اقتصاد نیز می‌گوید که وصل افغانستان به طرح یک کمربند یک راه در رشد اقتصادی این کشور سودمند می باشد.
عبداللطیف نظری، معین مسلکی وزارت اقتصاد در مورد طرح یک کمربند یک راه، گفت: «پیوستن افغانستان به پروژه بزرگ یک کمربند یک جاده باعث ادغام اقتصاد افغانستان به اقتصاد منطقه و جهان و باعث تحرک تجارت و رشد و توسعه اقتصادی افغانستان خواهد شد. همچنین موقعیت ترانزیتی جیو اکانیمیک افغانستان را ارتقاع خواهد داد.»
اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری به این باور است که اتصال افغانستان به راه ابریشم یا طرح یک کمربند یک جاده، می‌تواند میزان داد و ستد افغانستان را با کشور‌های منطقه افزایش دهد.
خانجان الکوزی عضو هیأت مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، گفت: «فوق‌العاده تأثیر داره برای شما معلوم است که ما با چین تجارت داریم نه تنها با چین با تایوان، تایلند، کوریا و این کشور‌ها و ما از راه بحراین کار را می‌کنیم یکی ما از وابسته‌گی خلاص می‌شویم و جنس ما که از قرغیز می‌آید و در رشد تجارت بسیار تأثیر داره.»
از سویی هم، شماری از آگاهان مسایل اقتصادی می‌گویند که برای وصل افغانستان به طرح یک کمربند یک جاده نیاز است تا کشور‌های منطقه و بانک جهانی از نگاه مالی افغانستان را پشتیبانی کنند.
ای در حالیست که طرح “کمربند و جاده” یا جاده تازه ابریشم را رییس‌جمهور چین با الهام‌گیری از راه ابریشم در ۲۰۱۳ ارایه کرد. این طرح با هزینه ۱۳۰۰ میلیارد دالر از سوی چین برای ساخت هزار‌ها کیلومتر جاده، راه‌آهن و مسیر‌های آبی و هوایی در نظر گرفته شده است.

نثار احمد فرامرز

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button