افغانستاناقتصاد و توسعهگزارش ها

ذبیح الله مجاهد: یک گذرگاه ترانزیتی جدید میان افغانستان و ترکمنستان ساخته می‌شود

امارت اسلامی گفته است که یک گذرگاه ترانزیتی تازه میان افغانستان و ترکمنستان در ولسوالی بالامرغاب ولایت بادغیس ایجاد می‌شود.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی به رسانه‌ها گفته است که این مسیرترانزیتی تازه به هدف به میان آمدن سهولت‌های بیشتر در زمینه صادرات و واردات و همچنان کالاهای ترانزیتی ایجاد می‌گردد.

بربنیاد گفته‌های سخنگوی امارت اسلامی، هزینه ساخت این مسیر مشخص شده و تلاش‌ها برای عملی سازی این پروژه جریان  دارد.

ذبیح الله مجاهد گفت: «یک مسیر جدید دیگری را در پلان گرفته‌ایم که با کشور ترکمنستان از راه بالا مرغاب داشته باشیم. بالای این مسیر کار جریان دارد و پروژه‌اش تعیین شده است. با شرکت‌ها صحبت می‌شود تا در زمینه ساخت و ساز این مسیر قرارداد شود و بالایش کار عملن آغاز شود.»

با این حال، وزارت سرحدات، اقوام و قبایل می‌گوید که سرپرست این وزارت بربنیاد دستور رهبر امارت اسلامی، بخش‌های این گذرگاه را در بالامرغاب از نزدیک بررسی کرده و خواست‌های مردم محل را نیز در این باره گردآوری کرده است.

حمدالله فطرت، سخنگوی وزارت سرحدات اقوام و قبایل گفته است که گزارش سفر سرپرست این وزارت به‌زودی به رهبر امارت اسلامی ارایه خواهد شد.

آقای فطرت گفت: «آقای نوری و هیات همراه‌اش ساحه را از نزدیک دیدند و بررسی کردند. همچنین خواست‌های مردم را از نزدیک شنیدند و گزارش به مقام امیرالمومنین شریک می‌شود.»

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، ایجاد بندر و گذرگاه ترانزیتی تازه با ترکمنستان را به سود توسعه تجارت و اقتصاد کشور می‌داند.

محمد یونس مومند، معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفت: «بندری که در بالا مرغاب ساخته خواهد شد، بهترین بندر خواهد بود. از آن بندر هم روغن و هم آرد می‌تواند بیاید. ما می‌خواهیم که در این بندر مسایل مورد نیاز هرچه زودتر نصب و ساخته شوند.»

امارت اسلامی در حالی از ساخت و ساز بندر جدید با ترکمنستان خبر می‌دهد که هم اکنون دو بندر فعال دیگر در آقینه‌ی فاریاب و تورغندی هرات با ترکمنستان فعال هستند.

افزون بر این، بندر حیرتان با ازبیکستان، شیرخان بندر کندز و بندر آی خانم تخار با تاجیکستان، بندر اسلام‌قلعه هرات، بندر شیخ ابو نصر فراهی و بندر زرنج نیمروز با ایران، بندر سپین بولدک، بندر تورخم و غلام خان در خوست با پاکستان به عنوان بنادر تجارتی کشور نقش مهمی را در راستای داد و ستد بازرگانی و ترانزیتی بازی می‌کنند.

مجتبی محمدی

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button