افغانستانگزارش ها

صنعت گردشگری تحیکم کننده روابط با کشورهای جهان است.

مسئوولین وزارت اطلاعات و فرهنگ در محفلی گرامیداشت از روز جهانی گردشگری” در کابل می‌گویند،که صنعت گردشگری بر رشد روابط سیاسی، فرهنگی و اجتماعی میان ملت‌ها و کشورهای مختلف تاثیر مستقیم دارد،آنان می‌افزایند که ام ارت اسلامی متعهد بر فراهم سازی شرایط بهتر سفر برای گردشگران خارجی از کشور های مختلف به افغانستان است.

به گزارش خبرگزاری توانا: امروز چهارشنبه 5 میزان سال 1402 هجری خورشیدی محفل بزرگداشت از 27 سپتمبر روز جهانی گردشگری از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ ام ارت اسلامی با حضور مقامات بلندپایه حکومتی، سفرا و اعضای دیپلماتیک کشورهای خارجی مقیم کابل، فرهنگیان، اساتید دانشگاه و رهبری بخش خصوصی گردشگری کشور در کابل برگزار شد.

در همین حال ملا خیرالله خیرخواه، سرپرست وزیر وزارت اطلاعات و فرهنگ ام ارت اسلامی در این نشست گفت،که صنعت گردشگری بر رشد روابط سیاسی، فرهنگی و اجتماعی میان ملت‌ها و کشورهای مختلف تاثیر مستقیم دارد.

وی بیان داشت: “جنگ های سالیان گذشته باعث شد تا صنعت گردشگری در افغانستان ضعیف شود و ذهنیت دیگر شهروندان کشورها نسبت به افغانستان یک کشور جنگ زده است”.

براساس سخنان سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، افغانستان با داشتن مکان های مختلف تاریخی و طبیعی قابلیت تبدیل شدن به یک کشور جذب کننده گردشگران را دارد.

ملا خیرالله خیرخواه افزود،که صنعت گردشگری منفعت فراوان برای رشد اقتصادی کشور داشته و ام ارت اسلامی در تلاش تکمیل پروژه ها در نقاط تاریخی و طبیعی افغانستان است.

این مقام ام ارت اسلامی گفت: “در هر جای افغانستان باید هوتل ها ساخته شود مثل نقاط نورستان و صیاد که مکان های طبیعی است و این باعث می شود که گردشگران از هر جای به کشور بیایند”.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، خواستار رفت و آمد بیشتر شهروندان کشورهای همسایه و منطقه به افغانستان شده و افزود که در دو سال گذشته پیشرفت های چشم گیر در عرصه های مختلف در کشور انجام شده است.

از سوی هم ولی گل جواد، رئیس کلتوری شهرداری کابل در سخنان اش در این برنامه گفت،که افغانستان دارای مکان های تاریخی و طبیعی منحصر به فرد است.

وی بیان داشت،که اگر سهولت های ویژه در مکان های تاریخی افغانستان ایجاد شود هزاران گردشگر از کشورهای مختلف علاقه مند سفر کردن به افغانستان هستند.

حیات الله مهاجر فراهی، معین نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ ام ارت اسلامی سخنان اش در برنامه روز جهانی گردشگری گفت، که با آمدن ام ارت اسلامی امنیت سرتاسری در افغانستان تامین شده است.

براساس گفته های معین نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ، افغانستان مناظر طبیعی و تاریخی فراوان دارد که گردشگران می توانند برای بازدید از این مکان‌ها به افغانستان سفر کنند.

وی افزود،که پروژه های انکشافی در ساحات تاریخی و طبیعی کشور در حال جریان است و بیش از ۷۰ میلیون افغانی برای بازسازی نقاط تاریخی در نظر گرفته شده است.

حیات الله مهاجر فراهی خاطرنشان ساخت و گفت، که ام ارت اسلامی متعهد بر فراهم سازی شرایط بهتر سفر برای گردشگران خارجی از کشور های مختلف به افغانستان است.

او اضافه کرد،که در یک سال گذشته بیش از 5 هزار گردشگر خارجی از نقاط مختلف افغانستان دیدن کرده است.

حسن زی منگل،نماینده بخش خصوصی گردشگری افغانستان در این نشست گفت،که گردشگران با خیال راحت می توانند که برای سیاحت و بازدید از نقاط تاریخی افغانستان سفر کنند.

وی خواستار ایجاد سهولت های ویژه از سوی ام ارت اسلامی برای گردشگران خارجی شده و گفت که صنعت گردشگری باعث رشد وضعیت بهتر اقتصادی نیز می شود.

علی اصغر حکیمی، نماینده شرکت های سیاحتی و زیارتی در سخنان اش در این محفل گفت،که بیش از30 میلیون انسان امسال در اربعین حسینی(ع) شرکت کردند و از افغانستان نیز هزاران تن به این سفر رفتند،که با همکاری جدی و مهربانانه ام ارت اسلامی همراه بود”.

نماینده شرکت های سیاحتی و زیارتی خواستار سهم دادن شرکت های سیاحتی و زیارتی در پروسه بردن حجاج به عربستان شد.

وی گفت، وقتی ما برای سفر اربعین حسینی(ع) روانه کربلا شدیم کوچک ترین بی مهری را از نیروها و مسئولین ام ارت اسلامی ندیدیم و همه آنها برای زائرین کربلا خدمت گذار بودند.

 

سید احمد راشد کاشفی

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button