افغانستانگزارش ها

حکومت امریکا: یکجا کردن کودکان بدون همراه افغان مقیم امریکا با خانواده‌های شان اولویت ما است

وزارت خارجهٔ ایالات متحده روز سه‌شنبه 11 میزان گفت که یکجا کردن کودکان افغان مقیم امریکا با والدین شان که در خارج از امریکا به سر می‌برند، یکی از اولویت‌های عمدهٔ ادارهٔ جو بایدن، رییس جمهور امریکا،‌ است.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده نگفته است که چه تعداد کودک افغان جدا از والدین شان در ایالات متحده به سر می‌برند، اما به دنبال روند پر هرج و مرج تخلیهٔ نظامی از افغانستان، ملل متحد گزارش داد که صدها کودک افغان بدون والدین شان به بیرون از افغانستان منتقل شده اند.

پیش از این، وزارت خارجهٔ ایالات متحده به تاریخ 3 میزان سال روان نسخهٔ جدید فورم — DS 4317— را برای یکجا شدن خانواده‌ها اعلام کرد.

این نسخهٔ جدید فورم— DS 4317— به آنعده از افغان‌هایی زیر ۱۸ سال که از طریق برنامهٔ اقامت موقت محافظتی (Temporary Protected Status) بدون والدین‌ شان وارد ایالات متحده شده اند، اجازه می‌دهد تا برای نقل مکان اعضای خانواده‌های شان:‌ والدین و خواهران و برادران واجد شرایط شان که هنوز هم در خارج از امریکا زندگی می‌کنند، درخواست بدهند.

وزارت خارجهٔ امریکا با نشر اعلامیه‌ای گفته است: “ایالات متحده برای مردم افغانستان تعهد استوار دارد.”

بر اساس این اعلامیه، حکومت ایالات متحده متعهد است تا معلومات و منابع را در اختیار افغان‌هایی قرار بدهد که به دنبال پیوستن با اعضای خانواده‌های شان استند.

پیش از این،‌ وزارت خارجۀ امریکا صفحۀ ویژه‌ای را زیر نام ” یکجا شدن دوباره خانواده برای افغان‌ها” در وبسایت رسمی خود راه اندازی کرد تا از آن طریق افغان‌های ساکن در ایالات متحده، نظر به وضعیت اقامت شان، بتوانند اعضای خانواده‌ شان را به این کشور دعوت کنند.

هدف از ایجاد این صفحۀ ویژه کمک به آنعده خانواده‌های افغان خوانده شده است که تا اکنون از هم جدا مانده اند. در این صفحه به افغان‌های مقیم ایالات متحده، از شهروند امریکا گرفته تا دارندگان کارت اقامت دایمی و کسانیکه اقامت موقت بشردوستانه دارند، توضیح داده شده است که چگونه می‌توانند با بستگان نزدیک شان یکجا شوند.

بر اساس معلومات این صفحه، آن عده افغان‌هایی که اقامت موقت بشردوستانه را در ایالات متحده دارند و تدریجاً به آنان اقامت محافظتی موقت داده می‌شود، نیز همسر و فرزندان مجرد زیر سن ۲۱ سال شان واجد شرایط مهاجرت به ایالات متحده پنداشته می‌شوند.

اگر یک شخص شهروند ایالات متحده باشد در آغاز همسر، فرزندان و والدین این شخص واجد شرایط مهاجرت به ایالات متحده پنداشته می‌شوند. شهروندان ایالات متحده همچنان می‌توانند برای خواهران و برادران شان درخواست بدهند، اما در گذشته این پروسه زمانگیر بود و سالیان زیادی طول می‌کشید.

افرادی که کارت اقامت دایمی ایالات متحده (گرین کارت) دارند، همسر و فرزندان مجرد زیر سن ۲۱ سال شان واجد شرایط مهاجرت به ایالات متحده پنداشته می‌شوند.

کسانیکه از طریق برنامۀ ویزۀ خاص مهاجرت به ایالات متحده (SIV) کارت اقامت دایمی ایالات متحده را دریافت کرده اند، همسر و فرزندان زیر ۲۱ سال شان در چوکات برنامۀ ویزۀ خاص مهاجرت، مستحق مهاجرت به ایالات متحده پنداشته می‌شوند.

همچنین، افغان‌هایی که در ایالات متحده پروندۀ مهاجرتی یا پناهندگی سیاسی دارند، واجد شرایط اند تا همسر و فرزندان مجرد زیر سن ۲۱ سال شان را به ایالات متحده دعوت کنند.

در دو هفتۀ اخیر ماه اوگست، ایالات متحده بیش از ۱۲۳ هزار نفر را از میدان هوایی کابل به بیرون از آن کشور انتقال داد. شهروندان امریکا، ترجمانان و همکاران قوای امریکایی و افغان‌های آسیب‌پذیر در میان کسانی بودند که از افغانستان به بیرون منتقل شدند.

پس از خروج قوای نظامی ایالات متحده از افغانستان در اوگست سال گذشته، مسلط شدن امارت اسلامی بر افغانستان و مسدود شدن سفارت امریکا در کابل، شماری از افغان‌های واجد شرایط مهاجرت به ایالات متحده به دلیل نبود دفاتر قنسولی امریکا در کابل با مشکلات مواجه شده اند و وزارت خارجۀ ایالات متحده تعهد کرده است که رسیدگی به درخواست‌های این افغان‌ها را تسهیل و تسریع خواهد بخشید.

مجتبی محمدی

خبرگزاری توانا

 

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button