افغانستانگزارش ها

پاکستان سه گذرگاه جدید ایجاد میکند نه برای تجارت بلکه برای اخراج مهاجران

رسانه‌های پاکستانی در ایالت بلوچستان گزارش داده‌اند که این کشور سه گذرگاه جدید مرزی برای اخراج مهاجران بدون مدرک ایجاد می‌کند.

پاکستان روز دهم عقرب یعنی تا دو روز دیگر به حدود ۱.۷ میلیون مهاجر فاقد مدرک که اکثرشان افغان‌ها هستند وقت داده که آن کشور را ترک کنند،‌ در غیر آن اخراج خواهند شد.

روزنامه «دان» پاکستان نوشته که «این گذرگاه‌ها در قلعه سیف الله، قمرالدین کاریز و نور وهاب در منطقه «چاگی» برای مهاجران بلوچ افغان و ایرانی در حال باز شدن هستند.»

گزارش‌ها همچنین حاکی از ازدحام کم‌سابقه‌ای در گذرگاه‌های مرزی از جمله تورخم است.

فعالان حقوق بشر خواهان توقف اجباری مهاجران شده‌اند.

به نوشته روزنامه دان بیش از دو میلیون افغان بدون مدرک در پاکستان بسر می‌برند که حداقل ۶۰۰ هزار نفر از آنها پس از تسلط امارت اسلامی در آگست ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کرد‌ه‌اند.

اخیرا حکومت پاکستان در مناطق مختلف از جمله شهر کراچی مرکز ایالت سند، صدها افغان مهاجر را بازداشت و زندانی کرد. هرچند شمار زیادی از آنها بعدتر با تلاش فعالان و حکومت امارت اسلامی آزاد شدند اما روند دستگیری‌ها متوقف نشده است.

از سوی دیگر حکومت امارت اسلامی در افغانستان برای رسیدگی به مشکلات مهاجرانی که قرار است از پاکستان برگردند یک کمیسیون عالی تشکیل داد. ریاست این کمیسیون را عبدالسلام حنفی معاون نخست وزیر امارت اسلامی به عهده دارد و ۳۱ نهاد در آن حضور دارند.

مجتبی محمدی

خبرگزاری توانا

 

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button