جهانگزارش ها

جنایات انسانی و مسئولیت جهانی

بمباران مداوم و تهاجم سنگین زمینی مردم مظلوم غزه از یک سو هجوم کافر به سرزمین و عشق مسلمانان و از سوی دیگر بر اساس قوانین بین المللی جنایت جنگی انکارناپذیر است. اگر به تعریف و مصادیق جنایات جنگی برسیم، مشخص می‌شود که حمله به مسلمانان فلسطین نقض کلیه قوانین بین‌المللی و جنایت جنگی است.
جنایات جنگی علیه غیرنظامیان توسط دادگاه کیفری بین المللی (ICC) در ماده هشتم اساسنامه رم و بر اساس کنوانسیون 1949 ژنو به شرح زیر تعریف شده است:
قتل عمدی، شکنجه یا رفتار غیرانسانی، آزمایشات بیولوژیکی که باعث درد شدید یا آسیب جدی می شود. آسیب رساندن به بدن یا سلامتی افراد، تخریب و مصادره اموال در مقیاس وسیع که به طور غیرقانونی و بدون تبعیض انجام می شود و با ضرورت نظامی قابل توجیه نیست، اجبار اسیران جنگی یا سایر افراد حفاظت شده به خدمت در صفوف نیروهای مسلح. خدمت سلب عمدی اسیران جنگی از دسترسی به عدالت عمومی و قانونی، تبعید یا انتقال غیرقانونی یا حبس غیرقانونی، گروگان گیری.
همچنین هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان و اهداف غیرنظامی مانند شهرها، روستاها، مدارس، بیمارستان ها، آثار تاریخی و هر مکانی که هدف نظامی محسوب نمی شود، از مصادیق جنایات جنگی است.
نمونه دیگری از جنایات جنگی استفاده از سلاح های سمی و گازها یا مایعات کشنده یا سمی است. توهین جدی به حیثیت و ناموس افراد به ویژه رفتارهای تحقیرآمیز و تحقیرآمیز و همچنین تجاوز جنسی، بردگی جنسی، تن فروشی اجباری، حاملگی اجباری، تبار اجباری یا سایر اشکال خشونت جنسی که ناقض مفاد کنوانسیون ژنو است. همچنین جذب و دعوت از جوانان زیر 15 سال برای خدمت در باندها یا نیروهای مسلح یا استفاده از آنها برای شرکت فعال در جنگ نیز جنایت جنگی محسوب می شود.
دیده بان حقوق بشر “هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان” در طول جنگ را جنایت جنگی می داند.
بر اساس اسناد معتبر بین المللی فوق، گفته می شود که بمباران غیرنظامیان، کودکان و زنان غزه، مسدود کردن و تخریب راه ها، عدم اجازه به سازمان های امدادی، بمباران بیمارستان ها، دستگیری و کشتار جوانان فلسطینی، رهگیری اطلاعات و… نمونه هایی از جنایات جنگی هستند.
به این ترتیب، کسانی که از اسرائیل حمایت می کنند، همدست آشکار جنایات جنگی جاری هستند.
به همین ترتیب، کسانی که جنایات جاری اسرائیل را محکوم نمی کنند و سکوت می کنند، شریک این جنایات هستند.
امروز که کفار بی‌رحمانه به خانه‌های مسلمانان هجوم می‌آورند، چالش و حمایت فلسطین وظیفه هر مسلمانی است.
دادگاه کیفری بین‌المللی سازمان ملل متحد که مقر آن در لاها است، طبق منشور سازمان ملل، اختیار و مسئولیت رسیدگی به جنایات جنگی و کشاندن اسرائیل به دادگاه لاها را دارد.
کشورهای اسلامی جهان باید اسرائیل را در دادگاه کیفری بین المللی از طریق سازمان ملل به رسمیت بشناسند.
اگر سازمان ملل آماده کار نیست، کشورهای مسلمان باید به صورت گروهی از سازمان ملل خارج شوند.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button