افغانستانگزارش ها

بیش از ۲۷۰ افغان در دو ماه گذشته به دلیل بیماری حاد تنفسی جان دادند

سازمان جهانی صحت، با نشر گزارشی در مورد شیوع بیماری‌های ساری در افغانستان گفته است که بیماری حاد تنفسی از 11 جدی 1401 الی  27 عقرب 1402، حدود ۲۴۰۰ نفر را به کام مرگ فرستاده است.

بر اساس گزارش این سازمان، ۲۷۵ مورد این مرگ و میرها از 2 میزان الی 27 عقرب ثبت شده است که بیشتر قربانیان را کودکان و زنان اند.

گزارش گفته است: “از مجموع مرگ و میرها، ۱۹۶۸ نفر (۸۲.۳ درصد) کودک زیر پنج سال و ۱۱۰۴ (۴۶.۲ درصد) زن از ۳۴ ولایت گزارش شده اند”.

آمار سازمان جهانی صحت نشان می‌دهد که در این مدت بیش از یک میلیون و ۱۷۳ مورد مشکوک بیماری حاد تنفسی در افغانستان ثبت شده است که از این میان حدود ۷۲۳هزار مبتلا را کودکان زیر پنج سال و نزدیک به ۵۸۱هزار بیمار دیگر زنان اند.

گزارش گفته است که طی هفتۀ ۴۶ گزارش‌دهی، بیش از ۳۱هزار و ۷۰۰ مورد بیماری حاد تنفسی گزارش شده است که ۵.۵ درصد نسبت به یک هفته قبل آن افزایش را نشان می‌دهد.

همچنان این بیماری از ماه سنبله رو به افزایش بوده است که به گفته سازمان جهانی صحت می‌تواند این سیر صعودی با تغییر اقلیم و فرارسیدن فصل سرما مرتبط باشد.

سازمان جهانی صحت گفته است که آمار کنونی بیماران مبتلا به بیماری حاد تنفسی بیشتر از میانگین تعداد موارد گزارش شده در طول سه سال گذشته است. این سازمان گفته است که تعداد بیشتر در سال روان را می‌توان با بهبود گزارش‌دهی به دلیل بهبود سیستم نظارت مرتبط دانست.

سازمان جهانی صحت می‌گوید که برای رسیدگی به این بیماری، کمیته‌های آمادگی و واکنش اضطراری بیماری حاد تنفسی در سطح ولایات فعال اند و تیم‌های پشتیبانی نظارتی به طور فعال در فعالیت‌های بررسی شیوع و واکنش در ۳۴ ولایت شرکت می‌کنند.

به گفتۀ این سازمان، به عنوان بخشی از برنامه آمادگی زمستانی برای بیماری تنفسی حاد، در مجموع حدود ۴۰۰ نوع مختلف بسته مدیریت پرونده در انبار سازمان جهانی صحت در کابل از جنوری امسال جابجا شده است که برای پاسخگویی به موقع به شیوع بیماری حاد تنفسی در دفاتر ساحوی در سراسر افغانستان توزیع خواهد شد.

این در حالی است که به تازگی سازمان حفاظت از کودکان (Save the Children) گفته است که هزاران عودت‌کننده به طور فزاینده‌ای با تهدید سطح بالای ابتلا به بیماری‌های خطرناک روبرو استند.

این سازمان در ماه گذشته بیش از ۳۰۰۰ مورد عفونت حاد تنفسی و ۱۲۰۰ مورد اسهال کودکان را در مراکز بهداشتی خود ثبت کرده است.

لیلا محمدی

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button