افغانستانمقاله

چین همسایه خوب و مفید برای افغانستان

چین همسایه خوب و مفید برای افغانستان
غلام علی صارم
9/9/1402
كشور چين با مساحتي برابر با (9572900) كيلومتر مربع ازلحاظ وسعت سومين كشور بزرگ جهان است.
از بسيار جهات رشد و توسعه چين بدليل جغرافياي خاص آن بوده است. اين كشور كه در شرق آسيا واقع شده داراي بيابان، كوه و كرانه هاي حاصلخيزاست و همچنين يكي از مرتفع ترين و يكي از پست ترين نقاط جهان در آن واقع گردیده است. غرب چين مرتفع و شرق آن پست است.
توسعه اقتصادي اخيرچين درولايات شرقي آن صورت گرفته و مناطق روستائي تا مدتي از اين توسعه بي بهره بودند، ولي آنطوريكه مطالعات در حال حاضر نشان ميدهد كه چين در جهت رشد متوازن شهر هاي قلمرو خود گام هاي مفيد و موثري را برداشته است، جابجايي دستگاه هاي توليد در بيرون از مراكز شهر ها بيانگر اين مسئله است.
جمعيت چين اینک به بیشتراز يك ميليارد و سه صد ميليون نفر مي رسد كه يك پنجم جمعيت جهان است و از سالها به اینطرف از لحاظ داشتن نفوس زیاد در جهان به درجه اول قرار داشته است.
درحال حاضر قوانين موضوعه كشور جلو رشد جمعيت را گرفته، اكثرأ زوجها فقط اجازه داشتن يك فرزند را دارند.
چين در حال حاضرشاهد مهاجرت هاي ازروستائيان به شهرها ست در سال 1950 جمعيت شهر فقط 13 در صد از كل سكنه چين را تشكيل ميداد، اما در حال حاضر اين رقم به 40 فيصد افزايش پيدا كرده است و پيش بيني شده كه تاسال 2030 م به 60 فيصد برسد. اما بعضا نظریات برعكس اين پيش بيني است، شايد صعودي مشاهده گردد اما نه پيمانه فوق، زيرا چين دراين ارتباط تدابيرلازم اتخاذ نموده و در حال عمل كردن به آن است، ايجاد زمينه هاي اشتغال براي روستاييان و زمینه های رشد متوازن چنان رعایت شده و میشود که مدیریت این موضوع را عملا به یک مدیریت سالم تبدیل نموده است.
نژاد هان 92 فيصد از سكنه چين را تشكيل ميدهد و همچنان 56 گروه قومي ديگر نيز در چين زندگي مي كنند. امروز بیشترین قدرت در داخل حزب کمونیست و هم در ادارات دولتی بدست کسانی است که عضواین گروه قومی هستند و یکی از عوامل امنیت خوب و روند تصمیم گیری های مناسب و به موقع هم همین است .
در حال حاضر تجارت این کشور که بصورت سرسام آور درکلیه نقاط جهان جریان دارد و عملانبض مارکیت های تجارتی جهان را بدست گرفته، و سرازیر شدن بزرگترین سرمایه های جهانی در جهت سرمایه گذاری دراین کشور همه برمیگردد به امنیت این کشور، نیروی ارزان کارکه باعث پائین آمدن قیمت اجناس گشته، میباشد البته اینرا نیز باید متذکرشویم که در برابر پائین بودن نرخ کار، قیمت مواد اولیه نیز چنان مدیریت شده که یک نفر کارگربا معاشی که نسبت به معاش کارگران سایر کشور ها کم است با آنهم میتواند زندگی فوق العاده و مرفه داشته باشد زیرا حکومت نرخ مواد اولیه را بصورت کاملا خوب و متناسب با معاش پائین فردی که در یک اداره دولتی یا یک کمپنی تجارتی کار می کند نگهداشته و مدیریت می نماید.
پیشرفت های سریع، سرسام آورو مدیریت عالی این کشوررا اگردر سالهای قبل از 1978و بعد از آن تا که حال چهل و پنج سال از آن می گذرد، مورد مطالعه قراردهیم، با توجه به این مدت کم واقعا با گذشته نیم قرن قبل اصلا قابل مقایسه نیست و اینرا نیز باید به صراحت بگوییم که در حال حاضر هرآنچه از خوبی ها و پیشرفت های بشریت را در ساحات مختلف مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم باید با اطمینان بگوییم که چین در حال حاضر یک واقعیت است نه یک تصورخشک و خالی.
چین با کشور ما نیز بیش از هفتاد سال است روابط دیپلماتیک دارد و ضمنا با ما در حدود یکصدو ده کیلو متر مرز مشترک دارد .
چین با ما همسایه ای است که هیچگاه ما آن مشکلی اعم از اقتصادی؛ سیاسی؛ سرحدی و… نداشتیم و در بد ترین شرایط بدون کدام چشم داشتی بیاری کشور ما پرداخته است.
افغانستان همیشه و آنگونه که عملا مشاهده میشود با پنج کشورهمسایه خود به نحوی پرابلم داشته است اما تنها کشور همسایه ای که همیشه با افغانستان ما هیچ مشکلی نداشته همین کشور پهناورچین است .
پیشرفت های سریع و سرسام آور این کشوری که دنیار را به حیرت انداخته است در همسایگی ما قرار دارد و کشوری که همیشه دست کمک و همکاری اش در ساحات مختلف بسوی ما دراز بوده است. اینکه چگونه باید از این وضعیت ما بنفع کشور خود استفاده نماییم، برمیگردد به درایت و مدیریت سالم بزرگان مملکت ما.
چین همیشه برای کمک به افغانستان درساحات مختلف اعلان همکاری نموده است، اما متاسفانه هیچگاه از این اعلان آمادگی ها استفاده خوب و منظم نشده است. اینکه چرا استفاده بهینه صورت نگرفته دلیلش برمیگردد به وجود حکام خائن و استفاده جوی ما که متاسفانه اینها هیچگونه تعهدی نسبت به این وطن نداشتند، مخصوصا در بیست سال اخیری که سرمایه های هنگفتی به این کشور سراسرشد اما سود این همه برای عده ای قلیلی بود که پاسپورت های خارجی شان آماده و بخاطر فرار و تاراج این کشور در حال آماده باش قرار داشتند .
با توجه به وضعیت پیش آمده و تعیین نماینده جدید در سفارت افغانستان در چین ما امیدواریم که از این موقعیت استفاده بهینه صورت گرفته وبدوموضوع توجه بیشتر صورت بگیرد :
1- با کمپنی های معتبر چینی تامین ارتباط صورت گرفته و از صدور اجناس بی کیفیت به کشور ما جلو گیری بعمل آید.
2- برای سرمایه گذاری در داخل افغانستان در ابعاد مختلف دعوت بعمل آید تا خط تولید در کشورما هم راه اندازی و فعال گردد و همانطوریکه آنها خود میگویند که فایده تجارت در تولید است، ما نیز از این فرصت بهره مند شویم.
ما امیدواریم که با آمدن تغییر درکادرهای اجرایی سفارت افغانستان در این کشور در ساحات دیگرروابط افغانستان و چین مخصوصا موضوع تجارت و سرمایه گذاری نیز تغییر مثبت رونماگردیده و در جهت تغییر وضعیت معیشتی مردم افغانستان مفید واقع گردد. والسلام

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button