افغانستانمقاله

افغانستان مشهورترین منطقه جهانگردی

افغانستان مشهورترین منطقه جهانگردی

ابوذر صارم سرپلی
افغانستان در سال 2023 لقب مشهورترین منطقه گردشگری را از آن خود کرده است روزنامه انگلیسی زبان اندی پندف می نویسد که افغانستان با میزبانی بیشترین توریست های جهان در جریان سال جاری، مقام اول را در گردشگری از آن خود کرده است.
افغانستان در طول تاریخ به عنوان یک کشور دارای مناطق دیدنی و تاریخی، مورد توجه گردشگران سراسر جهان قرار داشته است اما این روند از آغاز حاکمیت حزب دموکراتیک خلق در سال 1357 هجری شمسی و آغاز درگیری های در کشور روبه ضعف نهاد.
در آن زمان حزب دموکراتیک،تمایل به اتحاد شوروی و ایدیالوژی مارکسیستی داشت و این تمایل رفته رفته راه را برای تجاوز مستقیم و حضور نظامی شوروی در افغانستان باز کرد. شمار زیادی از کشورهای غربی در آن زمان از حضور و سفر گردشگران خویش به افغانستان جلوگیری کردند. تنها گردشگران کشورهای عضو پیمان وارسا، گاه گاهی به افغانستان می آمدند. اما گسترش دامنه جنگ و وسعت جهاد مردم افغانستان در برابر شوروی، این امکانات را نیز محدودتر کرد و مناطق تاریخی و دیدنی افغانستان به نسبت ناامنی نتوانستند از گردشگران خارجی میزبانی کنند.
این وضعیت تا پایان حضور شوروی و همچنان تا اخیر حکومت دکتور نجیب الله دوام کرد.
با سقوط رژیم دکتور نجیب الله و رویکار آمدن حکومت مجاهدین، اختلافات تنظیمی، سبب جنگهای داخلی شده و شهرهای مهم از جمله شهر کابل، بیشترین خسارات و تلفات انسانی را متحمل شد. ولایات مختلف افغانستان در اختیار تنظیم ها و فرماندهان مختلف قرار داشت و اماکن تاریخی نیز در امان نبودند.
در بیست سال حضور ناتو و حکومت جمهوریت نیز گردشگری در افغانستان، رنگ و رونقی نیافت زیرا کشورهای مخالف حضور ناتو و امریکا، کمتر تمایل به گردشگری در افغانستان داشتند و همچنان آغاز جهاد در برابر امریکا و ناتو، افغانستان را دوباره به منطقه نا امن تبدیل کرد. دامنه جنگ از قریه ها به ولسوالی ها و شهرها کشیده شد و گردشگران کمتر امکان بازدید از امکان توریستی را یافتند.
در سال اخیر حکومت جمهوریت،افغانستان به یک ساحه متروکه تبدیل شده و از فهرست ساحات گردشگری در جهان، برون شد.
با پیروزی جهاد و حاکمیت امارت اسلامی افغانستان، توجه به ساحات تاریخی و گردشگری،یکباردیگر درصدر برنامه های حکومت جا گرفت و اینک باز گذشت دوسال، افغانستان به مهمترین ساحه گردشگری در جهان تبدیل شده و مقام اول را بدست آورد.
این امر بیانگر آنست که:
1- افغانستان به امن ترین کشور در جهان مبدل شده و گردشگران از سراسر جهن به منظور بازدید از اماکن تاریخی و تفریحی به نقاط مختلف افغانستان با ارامش خاطر و مصوونیت ، سفر مینمایند.
2- حکومت افغانستان سهولت های لازم در عرصه بازدید اماکن تاریخی کشور را توسط گردشگران را فراهم آورده و به همه اتباع خارجی از صادر کردن ویزه تا زمینه سازی بازدید از محلات مورد نظر همکاری و تسهیلات مورد نیاز را فراهم آورده است.
3- اماکن و ساحات توریستی بصورت عملی بازسازی شده و برای بازدی توریستان خارجی اماده شده اند.
افغانستان در سال گذشته حدود چهل میلون از درک گردشگری عاید بدست آورده که یک رقم درشت و بی مانند در شش دهه اخیر است.
نکات فوق بازگو کننده سیاست سالم اقتصادی و روابط نیک خارجی حکومت افغانستان در دوسال گذشته میباشد

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button