جهانگزارش ها

آمریکا قطعنامه سازمان ملل متحد درباره آتش بس در غزه را وتو کرد

در حالی که نیروهای اسراییل با شدت تمام حملات خود را بر غزه ادامه داده اند، ایالات متحده روز جمعه، ۱۷ قوس قطعنامهٔ ملل متحد برای آتش‌بس در غزه را وتو کرد.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد، با استفاده از ماده ۹۹ منشور سازمان ملل که به ندرت بکار گرفته می‌شود، جلسه اضطراری شورای امنیت ملل متحد را تشکیل داده و خواستار آتش بس فوری در غزه شد.

اما باوجود هشدارهای نهادهای امدادرسان به ویژه سازمان جهانی صحت از وضعیت وخیم فلسطینی‌ها در غزه، ایالات متحده که میلیاردها دالر کمک نظامی به اسراییل فراهم کرده، این قطعنامه را وتو کرد.

رابرت وود، معاون نمایندهٔ ایالات متحده در سازمان ملل، گفت که این قطعنامه “دور از واقعیت” است و افزود: “این فقط بذر جنگ بعدی را می‌کارد، زیرا حماس تمایلی به برقراری صلح پایدار ندارد.”

گوتیرش خواستار آزادی گروگان‌ها شد، اما گفت: “وحشیگری که حماس مرتکب می‌شود هرگز نمی‌تواند مجازات دسته جمعی مردم فلسطین را توجیه کند.”

کرستین لیندمایر، سخنگوی سازمان جهانی صحت گفت: “مردم شروع به قطع کردن پایه‌های تلیفون کرده اند تا کمی هیزم برای گرم نگه داشتن یا شاید پختن، اگر چیزی در دسترس دارند، داشته باشند.”

براساس آخرین آمار وزارت صحت غزه که تحت کنترول گروه حماس است، درگیری‌ها تا کنون جان ۱۷۴۸۷ نفر را گرفته که بیشتر آنان زنان و کودکان اند.

ملل متحد می‌گوید که مناطق وسیعی از غزه به زمین بایر تبدیل شده است و حدود ۸۰ درصد از جمعیت آواره شده اند و با کمبود شدید غذا، مواد سوخت، آب، دارو و تهدید فزایندهٔ بیماری‌ها مواجه شده اند.

پیش از این، داکتران بدون مرز گفته بود که شورای امنیت “در کشتار مداوم (مردم غزه) شریک است” و باید روز جمعه رای به “رفع محاصره” بدهد.

داکتران بدون مرز در بیانیهٔ گفت: “شورا باید خواستار آتش بس فوری و پایدار و تضمین کمک های نامحدود به خاک فلسطین شود.”

حماس به تاریخ هفت اکتوبر بر اسراییل حمله کرد که به گفتهٔ مقامات اسراییلی این گروه در جریان حمله‌اش به اسراییل ۲۴۰ نفر را گروگان گرفته بود که از آن میان هنوز هم ۱۳۸ نفر در اسارت این گروه قرار دارد.

در همین حال وزرای خارجه چند کشور عربی و ترکیه در جریان سفرشان به ایالات متحده روز جمعه ، ۱۷ قوس خواستار توقف فوری درگیری‌ها در نوار غزه شده و از واشنگتن خواستند از قطعنامه سازمان ملل در مورد آتش بس بشردوستانه حمایت کند.

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی که به نمایندگی از این گروه صحبت می‌کرد، گفت: “پیام ما این است و ما معتقدیم که کاملاً ضروری است که جنگ باید فوراً پایان یابد.”

لیلا محمدی

خبرگزاری توانا

 

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button