افغانستانگزارش ها

گامی استوار در جهت جلوگیری از بحران مهاجرین برگشته

حکومت افغانستان دوصد هزار نمره زمین برای مهاجرین افغان برگشت داده شده از پاکستان اختصاص داده است.

عطاالله عمری ، سرپرست وزارت زراعت ، آبیاری و مالداری حکومت افغانستان در ویدیوی گفته است که این نمره های زمین در چهارچوب شهرک ها در همه ولایت ها آماده شده است و به افرادی توزیع می شود که زمین ندارند.

به گفتۀ آقای عمری ، به خانواده های که تا ده عضو دارند ، ۱۰ بسوه زمین و به خانواده های که بیش از ده عضو دارند ، ۱۵ بسوه زمین در نظر گرفته شده است که با پنجاه درصد تخفیف برایشان توزیع می شود و در سال اول هیچ پولی از آنها گرفته نخواهد شد

اگر به دیده عبرت نگاه کنیم اما ده سازی دوصد هزار نمره رهایشی به انانیکه بصورت اظطراری از کشور همسایه برگشت داه شده اند درمدت خیلی ها کوتاه ،کار ساده نیست . ما حکومت های مورد حمایت ازخارج را با تمام امکانات انها دیده ایم که حتی شهرک های کوچک را نیز نتوانسته اند تنظیم کنند و به گونه عادلانه توزیع نمایند.

حتی در داخل کابل شهرک هایی مانند شیر پور ، داستان ساز شده و حکومت نتوانسته است جلو غصب نمره های رهایشی انرا بگیرد اما در سطح کشور برای حدود یک اعشاریه پنج ملیون مهاجری که به گونه جبری برگشت داده میشوند ، اینقدر تدابیر و تنظیم شهرک ها و نمرات رهایشی کاریست که نظیر ان درتاریخ افغانستان دیده نشده است.

این امر میرساند که حکومت افغانستان ، ظرفیت وتوانایی مبارزه با هر گونه پیش امد غیر مترقبه و فوق العاده را در هر گونه شرایط دارا میباشد .

در روز گاری که افغانستان با مشکلات شدید اقتصادی دست و پنجه نرم میکند و همسایه های ما نیز با اخرین توان تلاش دارند فشار های شانرا بالای دولت افغانستان بیشتر کنند تا زمینه را برای پذیرفته شدن خواستهای خود فراهم اورند، از یکسو تدابیر اظطراری برای جابجا سازی مهاجران برگشت داده شده ، از سوی دیگر تامین امنیت انها و در کنار ان طرح برنامه های دراز مدت برای اسکان مجدد و دایمی انها در تمام ولایات کشور، کاریست که از دست هر حکومتی پوره نیست.

اکنون که حکومت افغانستان بنیادی ترین مسله یعنی اسکان دایمی مهاجران برگشت داده شده و درشرف برگشت را درنظر گرفته است، جامعه جهانی و به ویژه کشور های کمک کننده و اداره یو –ان –ایچ –سی –ار یا کمشنری سازمان ملل متحد برای مهاجران باید هر چه زود تر دست به کار شده و حکومت افغانستان را در راه پیاده نمودن این استراتیژی ، یاری رسانند .

انها باید زمینه اعمار منازل در شهرک های مدنظر را مساعد نموده و یا هم خود به اعمار منازل درانها بپردازند.

کمک ها برای مهاجران افغان باید به داخل افغانستان سرازیر شده و در هم اهنگی تمام با حکومت افغانستان به مصرف برسد.

اداره کمشنری سازمان ملل متحد در امور مهاجرین باید برای اعمار دوصد هزار منزل مسکونی ( که بدون تردید مشکل مهاجرین برگشت داده شده را مرفوع میکند) درتماس با کشور ها و نهاد های کمک کننده ، هزینه لازم را فراهم اورد تا هر چه زود تر این منازل اعمار وجلو یک فاجعه انسانی گرفته شود.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button