افغانستانگزارش ها

از اندیشه بزرگ علامه محمد عطاءالله فیضانی محفلی در کابل گرامی داشت به عمل آمد

کانون فرهنگی علامه فیضانی از پنجاه ویکمین سالیاد هفتمین بار زندانی شدن علامه محمد عطاءالله فیضانی، تحت عنوان “افکار مولانا فیضانی در جهت اصلاح، اتفاق و پیشرفت جامعه” در کنفرانسی با حضور کارشناس سیاسی؛ اعضای آکادمی علوم، برخی اعضای ام ارت اسلامی یاد بود به عمل آوردند.

هدف این برنامه پیرامون افکار مولانا فیضانی درجهت اصلاح، اتفاق و پیشرفت جامعه و معرفی اجمالی آثار و افکار جناب ایشان بود.

به گزارش به گزارش خبرگزاری توانا: امروز سه شنبه 28 قوس سال 1402 هجری خورشیدی خلیل الله ناصری مسوول فرهنگی کانون علمی و فرهنگی علامه محمد عطاء الله فیضانی دریک کنفرانس خبری در کابل ضمن سخنان شان برشخصیت عارف و یاران علامه فیضانی تاکید کرده گفت،که برای پیشرفت یک جامعه باید اصلاحات فردی و اجتماعی صورت گیرد و بسوی وحدت پرستی روی بیاوریم.

وی افزود،که در تاریخ افغانستان ما شاهد چنین فرزانه گانی در ادوار مختلف تاریخ بوده،که حاصل کارشان مایه سعادت مندی اقشار و طیف های مختلف جامعه بشری خصوصی جوانان بوده، که میتوان از ابو حنیفه رح پیشوای بزرگ احناف در بخش مذهبی، از مولانا بزرگ بلخ منصوف و مقتدای شیفتگان راه حقیقت، از سید جمال الدین افغانی، پیشرو و مبارزات آزاد خواهان، کشور های آسیایی و آفریقایی، ابوریحان بیرونی ، ستاره شناس و دانشمند علم و نجوم،از ابوعلی سینای بلخی در طبابت که بهره آفاق بوده و از ابو مسلم خراسانی، سلطان محمود غزنوی و احمد شاه درانی در عرصه فتوحات وکشورکشایی و غیره بزرگ و مفاخر می تواند نام برد.

در ادامه سید مرتضی امین استاد دانشگاه خصوصی دنیا در کابل گفت،که مولانا فیضانی 40 سال عمر گرانبهای خویش را صرف دعوت و وحدت اسلامی نموده و همچنان و پیام حق و نجات بخش اسلام را در بین جامعه بخوبی می رساند.

وی افزود که علامه فیضانی تسلط بر زبان های اوزبیک، دری، پشتو و عرفی داشت و آثار زیادی برای تربیت جامعه، اخلاق داشت و او تاکید بر تعلیم و تربیت نسل ذکور جامعه داشته بلکه یک جامعه ضرورت تعلیم و تربیت نسل اناث نیزدارد تا به ترقی و پیشرفت برسد.

همچنان محمد جاوید مومند استاد دانشگاه در ادامه سخنرانی بیان داشته افزود،که مبارزه تنها با توپ و تانک نیست بلکه مبارزه فکری مهم تر از آن است که یک جامعه داشته و مبارزه برحق نماید و باید افکارجوانان ما به مسیر درست تربیت شود تا مثل شخصیت بزرگ همچون علامه فیضانی به بارآمده خدمتگزار خوب جامعه خویش واقع شوند.

به همین اساس سید مبین هاشمی استاد دانشگاه پروان به نقل از اندیشه علامه فیضانی می گوید،که هیچ جامعه ای از راه فشار اصلاح نخواهد شد و اگر اصلاح هم شود موقتی خواهد بود پس باید اگر ما یک جامعه را اصلاح کنیم طریق اصلاح فکری و نرم تلاش بیشتر نماییم،که نتیجه دایمی در جامعه دارد.

وی افزود که مردم جامعه باید علم بیاموزد و همان علم استفاده مثبت نمایید یعنی زکات علم خودرا برای مردم بپردازد که همه ای از آن مستفید شده جامعه اصلاح و ترقی کند.

عبدالنصیر رشتیا رئیس اتحادیه فابریکات ذوب آهن افغانستان در این مراسم گفت،که علامه فیضانی در بخش اقتصاد،زراعت، معادن و تولیدات داخلی تاکید زیادنموده است.

وی افزود که اگر یک جامعه وابسته به کمک های خارجی ها باشد هیچگاه پیشرفت نخواهد کرد زیرا وقتی خارجی ازان کشور برود بد بختی دو باره از آن جامعه خواهد شدو خارجی ها در بدل هر کمک خود هدف های سیاسی خویش در تعقیب آن داردکه مردم ما باید دقیق متوجه پیامد آینده چنین کمک هارا داشته باشند.

محمد ابراهیم بارکزی مدیرمسول مدرسه عالقادر جیلانی در کابل می گوید،که در مدرسه خویش به تعداد 2000طلبه ذکور و اناث دارم که همه ای شأن تا صنف 12 خوانده است و افکار اسلامی و هدف شأن خدمت به انسان و اسلام اند.

محمد صدیق چکری وزیر وزارت ارشاد،حج و اوقاف در حکومت پیشین افغانستان اظهار داشت گفت،که جنگ میان حق و باطل از ابتدایی خلقت انسانها شروع و تا قیامت ادامه خواهد داشت بنا باید انسانها در این جنگ طولانی آماده باشند و ما نیز افکار خود و مردم خویش را بسوی آبادی و ترقی مردم سوق دهیم.

وی افزود،که آقای فیضانی ظاهرا در بند بود ولی کاملا فکر آزاد داشت و برای آزادی فکری جامعه تلاش می ورزید.

این در حالیست که ملت ما از همچون یک رهبر ایمان و مکتب فکری آزموده شده ای که فارغان آن به انبای زمان نیک خواه و خادم باشند،رنج میبرد و با تأسف گره ای که می باشد به دست باز شود نجات از این تهلکه دیده نمی شود مکتب توحید و رهبری سالم آن در این آشفته بازارهای خودفروشی و وطن فروشی، جنایت و برادرکشی، تعصب و نفاق اندازی، سمت گرایی و زبان پرستی و ده ها امراض معنوی دیگر، سالم بدرآمده ضمناً کدرهای مومن و مخلص بدین وطن را جهت خدمتگزار صادق بدون در نظرداشت های مادی، تربیه نموده است تا خداوند ج بخواهیم به زخم های ناسور ملت مرهم گذاری نمایند و به جایی آقایی و بابایی بر ملت مظلوم و رنج کشیده، خدمات بلند تر از توان را برای خشنودی خدای متعال و آرامی خلق او بنمایند تا باشد عنقای گم شده سعادت نصیب ملت ما گردد.

 

سید احمد راشد کاشفی

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button