افغانستانصحتگزارش ها

سازمان جهانی صحت برای ارایه خدمات به زلزله‌زدگان هرات حدود ۶۰ درصد کمبود بودجه دارد

سازمان جهانی صحت با نشر گزارشی می‌گوید که حدود ۴۱ درصد بودجه برای ارایه خدمات بهداشتی به زلزله‌زدگان هرات فراهم شده است.

این سازمان روز جمعه پنجم ۱۵ جدی گفت که زلزله‌های پیهم و پس لرزه‌های آن بین 15 الی 23 میزان در ولایت هرات، حدود ۲۷۵هزار نفر را تحت تاثیر قرار داد.

به گفتۀ این سازمان، اگرچه ۸۵ روز از زلزله می‌گذرد، اما بسیاری از بازماندگان و قربانیان خود را در خیمه‌ها و پناهگاه‌های موقت با وضعیت نابسامان می‌بینند و اکثر این افراد آواره با مسایل مختلف صحی، از جمله تروما و اختلالات سلامت روان دست و پنجه نرم می‌کنند.

سازمان جهانی صحت گفته است که این آسیب‌پذیری به‌ویژه برای مادران، کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری‌های همراه دارند، به‌ ویژه در فصل سخت زمستان تشدید می‌شود.

در گزارش این سازمان آمده است که شرکای صحی این سازمان برای فراهم‌کردن خدمات بهداشتی به زلزله‌زدگان هرات ۱۲.۷ میلیون دالر تا ماه حوت درخواست کرده اند، اما تا اکنون صرف ۵.۲ میلیون دالر آن تامین شده است.

سازمان جهانی صحت گفته است: “این کمبود قابل توجه جمعیت‌های آسیب‌پذیر را حتی بیشتر در معرض چالش‌های مرتبط با صحت قرار می‌دهد”.

بر اساس گزارش، سازمان جهانی صحت با شرکایش از زمان وقوع زلزله‌های پیهم در هرات تا ماه جدی خدمات صحی را به حدود ۱۰۳هزار زلزله‌زده فراهم کردند.

این سازمان گفته است که این خدمات بهداشتی در ولسوالی‌های زنده‌جان، گلران، انجیل، کشک،‌کوهسان و شهر هرات برای نیازمندان ارایه شده است.

سازمان بهداشت جهانی تاکید کرده است که با شرکایش تلاش‌های خود را برای ارایه کمک‌های بهداشتی به ۲۲۰هزار فرد آسیب دیده از جمله ۱۹۰۰ زن سرپرست خانواده با جدیت گسترش داده است.

در گزارش آمده است که خدمات بهداشتی شامل مراقبت‌های اولیه بهداشتی، توانبخشی فزیکی، سلامت روان و حمایت روانی اجتماعی و همچنان تهیه دارو و لوازم طبی ضروری است.

همچنان تیم‌های نظارتی-پشتیبانی سازمان جهانی صحت به روستاهای آسیب‌دیده برای نظارت بر روند بیماری و پاسخ به موارد بیماری‌های ساری اعزام شده اند.

علاوه بر این، سازمان جهانی صحت گفته است که فعالانه روی ایجاد تسهیلات اولیه صحی جدید در مناطق آسیب‌دیده، به ویژه در ولسوالی‌های زنده‌جان، غوریان، انجیل و کوهسان کار می‌کند تا از ارایه خدمات مستمر در مواجهه با افزایش تقاضا اطمینان حاصل کند.

 

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button