جهانمقاله

اعتراف نتانیاهو به زمینگیر شدن در غزه

این سخن از جانب نتانیاهو صدراعظم رژیم جنایت کار اسرائیل زمانی بیان شد که بمباران های وحشیانه ای که در آن منازل مسکونی، شفاخانه ها، مکاتب و مدارس و عبادتگاه ها و مردمان غیرنظامی اعم از زنان و کودکان، هدف قرار گرفتند و برای اسرائیل هیچ دست آوردی هم نداشت جز اینکه رژیم مذکور در سطح دنیا به عنوان یک رژیم تروریست و خون آشام معرفی گردید.

از طرف دیگر مقامات بلندپایه امریکایی از شورای امنیت تا مقامات دیگر در حکومت بایدن پشت سرهم به این ایده تاکید نمودند که «جنگ غزه تا پایان 2024 ادامه خواهد یافت » البته بعضا کلمه «شاید و ممکن » را نیز بکار برده اند. ضمنا اظهار نظر در مورد این جنگ از آنجاییکه که در افکار عامه جهان با شکست قطعی و جبران ناپذیر مواجه گردیده و جرقه های شکست شان در میادین نبرد هم کم کم رونمایی می کند، بزرگان و مقامات ارشد امریکارا به ورطه تناقض گویی کشانده است. به عنوان مثال آقای “برت مک گرک”مقام ارشد امور خاور میانه در شورای امنیت ملی امریکا گفته که جنگ غزه ممکن است تا پایان سال 2024 ادامه یابد. این مقام ارشد امریکایی در جریان یک نشت رسانه ای به جمعی از کارشناسان میگوید که کاخ سفید نمیداند که اسرائیل چه زمانی به کاهش حملات منتقل می شود. به گزارش وبسایت «پولیتیکو» این مقام امریکایی اظهار داشته که امریکااز نیات اسراییل آگاه نیست.
یکطرف اظهار بی اطلاعی از نیات اسرائیل و یک طرف هم بیان تاریخ ختم جنگ!
اینگونه اظهارات و از طرفی تاکید بر اینکه این جنگ تا پایان سال روان میلادی (2024) ادامه می یابد. به نظر میرسد که حکایت از یک دست پاچگی امریکا در روند حمایت از رژیم سفاک اسرائیل می نماید.
اینک وزیر خارجه امریکا آقای بلینگتن نیز چنین اظهار نظر کرده و این جنگ را گفته که تا پایان سال روان میلادی ادامه خواهد یافت.
شکی نیست که امریکا به منظور حفظ قدرت هژمونی اش بعداز سال های فروپاشی اتحاد شوروی سابق دست به جنایات هولناکی زد. کشتار یازده میلیون مسلمان در 9 کشور، شعله ور ساختن جنگ در نقاط مختلف جهان و مخصوصا در آسیا که خوشبختانه هیچکدام نتیجه مثبت و دل بخواه برایش نداشته است. زمانی در حمله اول امریکا به عراق که کشور های متحدینش عسکر فرستادند، امریکا از مسکوخواست که شما هم نیرو بفرستید. گورباچوف حاکم شوروی وقت بود گفت: بما تجربه تجاوز و اعزام نیرو به افغانستان کافیست و از افغانستان به عنوان استخوان در گلو یاد کرده بود. امروز دقیقا موضوع اوکراین که تا چند هفته دیگر دوساله گی اش نیز تکمیل می گردد برای امریکا به همان تشبیه فوق مثل استخوانی که در گلو بند آمده باشد گردیده است.
اما هریک از آشوب های که امریکا در گوشه و کنار دنیا برپاکرد هیچکدام برای امریکا به اندازه حمایت از رژیم اسرائیل سنگین تمام نشد.
این موضوع کاملا واضح است که امریکا در استراتیژی خودش مخصوصا در خاور میانه بارها شکست خورده است و اینک کاربجایی رسیده که امریکا با دست پاچگی تمام از رژیمی حمایت می کند که مردم دنیا از سرزمین های مختلف و ادیان مختلف آن رژیم را تروریست و دشمن انسانیت میدانند.
در کشور های مختلف که امریکااز لحاظ تسلیحاتی مصارفت هنگفتی را انجام داده و خساراتی را از لحاظ اقتصادی متحمل گردیده، از جمله طبق اظهارات خودشان تنها در افغانستان حدود سی تریلیون دالر را هزینه کردند که حاصل همه بقول معروف ضرب صفر است و این مطلبی نیست که ما آنرا ادعا گونه بنویسیم «چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است »
کاملا مشهود است که جنگ غزه جنگی نیست که ابتکار عمل آن بدست اسرائیل باشد بلکه اینجا همه بدست امریکا بوده و هست و آقای نتانیاهو و سربازانش بصورت اجیر عمل می کنند. همانگونه که تعدادی از کشور های دیگر نیز سربازان کرایی در این جنگ فرستاده اند. اینک که سخن از پایان جنگ در ختم 2024 زده میشود و آنهم با یک هماهنگی از جانب مقامات ارشد امریکا به شمول وزیر خارجه آن کشور که ممثل سیاست خارجی و استراتیژی امریکا در بیرون از امریکا است، بیانگر این است که امریکا در این جنگ شکست در میدان جنگ را نیز پذیرفته است که به منظور حفظ اوتوریته خودش نمیتواند به یکبارگی صحنه را ترک نماید.
به نظر میرسد که متخصصین سیاست خارجی و استراتیژیست های امریکای، عملکرد این کشور را در طی مخصوصا سه دهه اخیر مورد باز نگری قرار داده اند. و اینک میخواهند تصمیمی جدی تری را در ارتباط با سیاست خارجی این کشور اتخاذ نمایند.
چیزی پوشیده نیست که امریکا در تمامی عملکرد های خودش مخصوصا در آسیا سنگین ترین شکست ها را متقبل گردیده است که البته بیشتر این شکست ها در میادین جنگ های مسلحانه بوده است. اما امروز جنگ اسرائیل در نوار غزه و قتل و کشتار زنان و اطفال و بمباران وحشیانه بیمارستان ها و مکاتب و …. امریکا را در اذهان عامه چنان به شکست مواجه ساخته که جبران این شکست مثل جبران تخلیه شدن دیپو های مهمات نیست که با یک حرکت و تولید انبوه جایش را به زودترین وقت پرنمایند.
جبران شکست امریکا و اسرائیل در اذهان بین المللی به نظر میرسد که اولا غیر قابل جبران است و ثانیا اگر دوباره امریکا موقعیت انسانی را بدست آورد حداقل صد ها سال طول خواهد کشید، با آنهم گرفتن جلو اشتباه از هرجاییکه باشدکار نیک و خیر است . «چرا کارکند عاقل که بار آرد پشیمانی»

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button