افغانستانگزارش ها

زمان کار در گمرک‌ های ایران و افغانستان به 16 ساعت

معاونیت اقتصادی ریاست‌الوزرای حکومت امارت اسلامی می‌گوید که به منظور افزایش سطح تجارت و ترانزیت کالا بین افغانستان و ایران، مقامات ایرانی موافقت کرده اند که زمان کار در سه گمرک مرزی بین دو کشور از ۸ ساعت به ۱۶ ساعت افزایش یابد.

این معاونیت روز یکشنبه، ۱۷ جدی با نشر اعلامیه‌ای گفت که در اولین نشست کمیته‌های مشترک افغانستان و ایران این فیصله صورت گرفت.

در اعلامیه آمده است: “این نشست‌ها که در گمرکات سرحدی دو کشور انجام شد، طرفین پیرامون افزایش سطح تجارت و ترانزیت توافق نمودند که میعاد کار از ۸ ساعت به ۱۶ ساعت در گمرکات اسلام‌قلعه، ابونصر فراهی و نیمروز و سه گمرک سرحدی طرف ایران افزایش یافت”.

بر اساس این اعلامیه، دو طرف توافق کردند که به منظور افزایش صادرات و واردات، تردد روزانه موترهای باربری از ۵۵۰ به ۱۲۰۰ موتر ازدیاد یابد.

معاونیت اقتصادی ریاست‌الوزرای حکومت امارت اسلامی گفته است: “در این نشست‌ها محدودیت ۲۰ روزه موترهای باربری ایرانی به خاک افغانستان نیز برداشته شد”.

همچنان در نتیجه مذاکرات میان هیات ایرانی و حکومت امارت اسلامی، دوطرف توافق کرده اند که هزینه‌های تعیین‌شده را لغو کنند تا تجارت میان دو کشور افزایش یابد.

بر اساس اعلامیه در این نشست‌ها ایران ۱۰۴ دالر و افغانستان ۵۰۰۰ افغانی، هزینه‌های خاک‌پولی را برطرف کرده اند.

این توافق پس از آن صورت گرفت که در اواخر سال ۲۰۲۳ میلادی، در جریان سفر هیاتی به رهبری ملا عبدالغنی برادر، معاون ریاست‌الوزرای حکومت امارت اسلامی به ایران، توافقات متعددی برای گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور صورت گرفت.

در آن زمان دو طرف توافق کردند که کمیته‌های مشترکی بین دو کشور برای نظارت بر روند تطبیق توافقات تشکیل شود.

ایران در حال حاضر یکی از شرکای بزرگ اقتصادی افغانستان محسوب می‌شود، طوری که بر اساس گزارش ماه اکتوبر بانک جهانی،‌ ایران با ۲۱ درصد بزرگترین کشور مبدای وارداتی افغانستان است.

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان گفته است که در حال حاضر میزان واردات افغانستان از ایران حدود دو میلیارد دالر است اما میزان صادرات افغانستان به ایران حدود ۶۰ میلیون دالر است.

افغانستان از ایران نفت، کالاهای ساختمانی و وسایل برقی وارد می‌کند و در مقابل، میوه‌های خشک و تازه و برخی محصولات دیگر از افغانستان به آن کشور صادر می‌شود.

 

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button