جهانمقاله

امریکا در پی منع گسترش جنگ در غزه یا گسترش جنگ در منطقه !

آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا درسفری که هدف آن جلوگیری از گسترش جنگ غزه عنوان شده با رهبران اردن و قطر ملاقات نموده است. نخست به خلاصه گزارشی که آسوشیتد پرس در این زمینه ارائه نموده است می پردازیم :
« بلینکن در یک کنفرانس خبری با وزیر خارجه اردن گفت: 1- این جنگ است که به راحتی میتواند به مناطق دیگر گسترش یابدو ناامنی و رنج بیشتر را بوجود آورد. 2- او گفته است این موضوع اصلی بحث او با همه رهبرانی است که در سفر به خاور میانه ملاقات کرده است و تاکید کرده است که : ما متعهد هستیم که اطمینان حاصل کنیم که در گیری گسترش نمی یابد.
کاخ سلطنتی اردن نیز در بیانیه ای گفته است که ملک عبداله پادشاه اردن در دیدار با بلینکن در مورد پیامد های فاجعه بار جنگ غزه هشدار داده و از امریکا خواسته است که برای آتش بس فوری براسرائیل فشار بیاورد.
سفرکنونی وزیر خارجه امریکا به خاور میانه چهارمین سفر او به این منطقه پس از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در اکتوبر گذشته است .
این سفر(سفرچهارم) در حالی صورت میگیرد که علاوه بر ادامه جنگ در غزه درگیری بین اسرائیل و حزب الله افزایش یافته و نگرانی امریکارا در جهت افزایش گسترش جنگ و شکست اسرائیل بیشتر ساخته است.»
چنانچه گفته شد این سفروزیر خارجه امریکا چهارمین سفرش بعد از آغاز جنگ است، او در اولین سفرش بعداز آغاز جنگ در اسرائیل گفته بود که: «من نه به عنوان وزیرخارجه امریکا بلکه به عنوان یک یهودی آمده ام تا از حریم و اهداف یهود حمایت کنم .» ودر این سفرهم میگوید که ما متعهد هستیم که اطمینان حاصل کنیم که در گیری گسترش نمی یابد. به این معنی که ما میخواهیم با خاطر آسوده و بدو ر از تشویش بروی مردم بیگناه و بیدفاع غزه، بروی زنان و کودکان، بروی بیمارستان ها و مکاتب و مدارس، بروی عبادتگاه ها و امداد گران، براحتی و بدون تشویش از هوا و زمین آتش بیاریم .

نخست باید اینرا متذکر شویم که شخصی با چنین ایده نمیتواند منبع خیر و خاموشی نایره جنگ گردد، زیرا او به گفته خودش یک طرف جنگ است.
سوال اساسی اینست که: درحالیکه که نبض جنگ بدست خود امریکاست و اگر بخواهد همین امروز آتش بس در نوار غزه برقرار خواهد شد. چگونه است که بعداز چند ماه از آغاز جنگ اینک به این فکرافتاده که جنگ نباید گسترش یابد؟
به نظر میرسد که امریکا به این فکر بود که جنگ در نوار غزه محدود مانده و با از بین بردن نیروهای مقاومت و حماس در غزه یک گام دیگر در جهت تامین منافعش در خاور میانه به جلو خواهد رفت. اما امروز وارد شدن انصار الله یمن در این جنگ و وارد شدن حزب الله در این جنگ که ما یقین داریم مسلمانان دیگر نقاط دنیا نیز کم کم از دنیای بی تفاوتی بیرون گردیده و به حمایت برادران فلسطینی شان خواهند شتافت.
سخنان ملک عبداله در پی سفر وزیر خارجه امریکا در آنجا خود قابل تآمل است و اینکه کشور های دیگر مثل عربستان سعود و عراق و ایران و …… پشت سرهم جنایات اسرائیل را محکوم می نمایند و علیه اسرائیل شعار میدهند، در واقع اینها همه کوبیدن به طبل جنگ است.
اصلااین موضوع خود قابل دقت است که امیریکا خواستار جلوگیری از گسترش جنگ درغزه گردیده است؟ امریکا با این خواست یکبار دیگر نیت شوم و چهره شیطانی اش را در جنگ اسرائیل با غزه به نمایش گذاشته است. زیرا غزه سرزمینی است که در آن دومیلیون انسان بیدفاع زندگی می کنند و ساحه ای که از نظر جنگی هم موقعیت مناسبی نیست و میتوانند با بمباران های هوایی و پی هم آنرا نابود و به سرزمین های اشغالی اضافه نمایند، از این لحاظ است که میگویند این جنگ نباید گسترش یابد. اما وارد شدن انصارالله یمن و حزب الله لبنان در این جنگ این خواب امریکا را پریشان ساخت و از طرفی هم که به خواست همه دنیا مبنی برآتش بس در غزه جواب رد داده و تا هنوز به خواست حکومات و مردم جهان تمکین نکرده و با آتش بس مخالفت نموده است و همین امرباعث گردید که امریکا و اسرائیل دیگر دراذهان بین المللی جایگاهی نداشته باشند، دیگر برای اثبات تروریست بودن اسرائیل نیازبه استدلال نیست و اینکه امریکا حامی این رژیم تروریستی و سفاک است بکسی پوشیده نمانده است و خود نیز به جایی رسیده که دیگر نمیتواند حمایتش را پنهان و یا توجیه نماید.
این جنگ برای امریکا و متحدینش که حتی بروی خواسته های هموطنان شان نیز پا گذشتند بیک بی عزتی غیر قابل جبران تبدیل گردیده است.
و اینک که وزیر خارجه اش به منظور جلوگیری از گسترش جنگ غزه به خاور میانه سفر کرده است به گمان غالب که همه این نیت را نیت صادقانه ندانسته بلکه آنرا از روز منافقت میدانند. زیرا اگر امریکا به این گفته خود صادق است چرا اتش بسی را که دنیا میخواهد در این منطقه برقرار شود، قبول نکرده و آنرا رد می نماید؟ بنا براین به امریکا خیلی به نفع خواهد بود که در این جنگ دست از حمایت اسرائیل برداشته و به منظور اعاده حیثیت و اعاده اعتبار از دست داده اش در سطح بین المللی تاکید بر آتش بس نموده و صادقانه نقش بیطرفی را به پیش گیرد.
کشور های اسلامی هم باید متوجه باشند که جنگ غزه و شکست فلسطین در برابر اسرائیل یک امر عادی نبوده و در واقع استارد نابودی کسانی است که در کنار غزه و قتل عام زنان و کودکان غزه به تماشا نشسته اند. « باد این سخن بگوشت، ما مرده و تو زنده »

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button