افغانستانمقاله

بلخاب زخم ناسور دیگر بر بدن مردم

ولسوالی بلخاب ولایت سرپل در شمال افغانستان بعد از کش و قوس های زیاد به دست نیروهای ام/ارت اسلامی افتاد، اما چرا این طور شد؟ در بلخاب چه اتفاقی افتاد؟ چه کسانی مسئول آوارگی مردم این منطقه هستند؟ آیا مسئول این همه آوارگی و بدبختی های مردم بلخاب مورد بازخواست قرار گرفت؟ این ها سوال هایی هستند که در ذهن مردم افغانستان، خصوصا مردم ولسوالی بلخاب ولایت سرپل خطور می کنند.

بعد از سقوط حکومت افغانستان و به قدرت رسیدن ا.ا.ا مولوی مهدی یکی از شناخته ترین شخصیت های هزاره در میان نیروهای ا.ا.ا افغانستان بود، او مدتی در بامیان اجرای وظیفه نمود و بعد از آن در ولسوالی بلخاب محل تولد خویش ساکن شد، حال اینکه مولوی مهدی چرا به کابل نیامده و از کار در حکومت را امتناع ورزید، باشد برای زمانی دیگر، اما آنچه مهم است، این که بعد از رفتن مولوی مهدی به بلخاب چه اتفاقاتی افتاد، که ا.ا.ا مجبور به لشکرکشی به این منطقه گردید.

مولوی مهدی در ولسوالی بلخاب حکومت مستقل خویش را اعلان نموده بود، که از جانب خویش تمامی منسب های حکومتی در این ولسوالی را تعیین می نمود، اما با این تعیینات، مردم از وی و کسانی که به کار گماشته بود شاکی شدند، اولین شکایت مردم ولسوالی بلخاب از شاروال بود. با وجود اینکه ولسوالی بلخاب بازاری داشت، اما شاروال تعیین شده از جانب مولوی مهدی که اینک دیگر از او در حکومت ا.ا.ا به عنوان بغاوتگر یاد می شد، تغییر بازار ولسوالی بلخاب بود.

بازاری که مردم این منطقه در طول سال ها با تلاش و کوشش و زحمت و مصرف های گزاف آباد نموده بودند را شاروال جدید تخریب نموده و برای اینکه بتواند سود بیشتر داشته باشد، بازاری جدید در منطقه ی دولتی و زمین¬های دولتی درست کرد، و دکان های این بازار را با قیمت گزاف به دکان داران فروخت. این کار شاروال ضررهای زیادی را برای مردم به بار آورد.

به همین سبب مردم ولسوالی بلخاب از حسن رضا شاروال این ولسوالی شکایت دارند و از حکومت می-خواهند که او را دستگیر نموده و غرامت مردم بی گناه را از او بگیرد، همچنان شاروال یکی از مهم ترین افراد در شعله ور کردن جنگ بلخاب به شمار می رود، که این جنگ بسیاری از مردم بلخاب را آواره و بی خانمان کرده است.

در کنار شاروال، فردی بنام سلطان¬علی کشت مند، که مسئول لوژیستیک مولوی مهدی بود، از افرادی به شمار می رود که مردم ولسوالی بلخاب شکایت های زیادی را از آنها ثبت کرده اند، از دیگر افرادی که در جنگ بلخاب نقش اساسی را داشته همین کشت مند نام بوده، که در کشتار مردم بی گناه بلخاب سهیم می-باشد، او از مهم ترین عوامل جنگ در این ولسوالی به شمار می رود.

با این حال، تعدادی از بزرگان و متنفذین بلخاب که فعلا ساکن کابل هستند، و در حکومت قبلی هم از نام مردم بلخاب سوء استفاده های زیادی کردند و از برکت همین مردم رنج دیده ی ولسوالی بلخاب به نان و نوا رسیدن، یکبار دیگر بر این مردم خیانت نموده و با شاروال و مسئول لوژستیک مولوی مهدی که مردم این ولسوالی را به خاک خون کشیده اند، و مردم را آواره و سرگردان در کوه¬ها نمودند، و با تمام خیانتی که آنها در حق مردم بلخاب انجام داده اند، این بزرگان که خود را دلسوز مردم بلخاب معرفی می کنند اما در باطن، ماری درون آستین می باشند، یکبار دیگر به مردم خیانت نموده و در فرار این دو شخص از افغانستان کمک نمودند.

با این حال حسن رضا (شاروال بلخاب) از افغانستان فرار کرده است اما کشتمند، هنوز در بامیان بوده و به دنبال پاسپورت می گردد تا وطن را ترک کند. مردم داغ دیده ی بلخاب از حکومت و همچنان برزگانی در حکومت قبل از وکالت گرفته تا معینیت را با استفاده از نام همین مردم بلخاب رسیدند، می خواهد تا این فاراد به سزای اعمال شان برسد.

مردم ولسوالی بلخاب از بزرگان و متنفذینی که در حکومت گذشته و در سال های گذشته با مردم خیانت نمودند، می خواهد تا دیگر به مردم بیچاره ی این ولسوالی خیانت ننمایند، زیرا دیگر تاب و توانی برای این مردم نمانده است، همچنان از آنها میخواهند که دیگر با خیانت کارهایی که مردم این ولسوالی را در یک جنگ ناخواسته داخل نموده و باعث کشته شدن تعدادی زیادی از مردم این منطقه و آوارگی های زنان و اطفال این منطقه گردیده است، همکاری نکنند.

مردم بلخاب از جانب دیگر از حکومت مرکزی می خواهد تا این فاراد را دستگیر نموده و به سزای اعمال شان برساند، تا حداقل مرهمی بر دل بیچاره شان باشد.

 

خبرگزاری توانا ــ یلدا افغان

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button