جهانگزارش ها

عفو بین‌الملل خواستار بسته شدن دایمی زندان گوانتانامو شد

سازمان عفو بین‌الملل امریکا در بیست‌ودومین سال روز تأسیس زندان گوانتانامو گفته است که ایالات متحده باید پس از ۲۲ سال نقض حقوق بشر، این زندان را ببندد.

این سازمان چهارشنبه‌شب، 20 جدی، در بیانیه‌ای نگاشته است که دست‌کم ۳۰ مرد بدون اتهام به جرمی از چندین سال به این‌سو در این زندان نگه‌داری می‌شوند.

دافنه اویاتار، مسوول برنامه امنیت با حقوق بشر در سازمان عفو بین‌الملل ایالات متحده در این مورد گفته است: «این افتضاح است که ۲۲ سال پس از این‌که دولت امریکا زندان گوانتانامو را برای بازداشت مردان مسلمان خارج از دسترس قوانین این کشور باز کرد، این نقض حقوق بشر امروز نیز ادامه دارد.»

به گفته وی، به‌رغم این‌که امریکا نیروهای‌اش از فغانستان را بیرون کرده است، اما شماری از زندانیان هنوز در زندان گوانتانامو به‌سر می‌برند.

طبق بیانیه، حدود ۱۰ سال پیش  ۱۶ زندانی در گوانتانامو از سوی نهادهای امنیتی امریکا بی‌گناه شناخته شده‌اند، اما برخی از آنان تا کنون به‌گونه غیرقانونی در این زندان نگه‌داری می‌شوند.

براساس اطلاعات عفو بین‌الملل امریکا، با گذشت بیش  از ۲۲ سال از حمله ۱۱ سپتامبر، هنوز شماری از افراد متهم به این حمله محاکمه نشده‌اند.

این نهاد از دولت بایدن خواسته است تا همه بازداشت‌شده‌گان باقی‌مانده را که متهم به جنایت نشده‌اند، به کشورهایی منتقل کند که در آن حقوق بشر آنها رعایت شود.

گفتنی است که بارک اوباما، رییس جمهور سابق امریکا و جو بایدن، رییس جمهور کنونی این کشور بارها تعهد سپرده‌اند که این زندان را می‌بندند.

زندان گوانتانامو حدود ۲۲ سال پیش به‌هدف نگه‌داری افرادی که متهم به انجام حملات تروریستی در سطح جهان از جمله حمله ۱۱ سپتامبر در امریکا بوده‌اند، تأسیس شد.

برخی از مقام‌های ارشد کنونی امارت اسلامی نیز چندین سال را در این زندان سپری کرده‌اند.

 

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button