جهانصحتگزارش ها

متولد شدن نزدیک به 20 هزار نوازد در جهنمی بنام غزه

سازمان ملل متحد روز جمعه، ۲۹ جدی گفت که از آغاز جنگ غزه که نزدیک به سه و نیم ماه از آن سپری می‌شود،‌ هزاران نوزاد در شرایطی “دور از باور” در نوار غزه متولد شده اند.

تس اینگرام، یک سخنگوی صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان (یونیسف) که اخیراً از نوار غزه دیدن کرده است، روایت های دلخراشی از مادرانی که تا حد مرگ خونریزی کرده اند، گزارش داده است.
به گفتهٔ اینگرام، یک پرستار جراحی سزارین را بر روی شش زن مرده انجام داده است تا کودکان را از بطن ماداران متوفی شان بردارد. سزارین، زایمان غیرطبیعی است که نوزاد از طریق عمل جراحی از بدن مادر برداشته می‌شود.
یونیسف گفته است که از آغاز حملات حماس بر اسراییل در هفتم اکتوبر، نزدیک به ۲۰ هزار نوزاد در نوار غزه متولد شده اند.
اینگرام از طریق ویدیو کنفرانس از عمان به خبرنگاران در ژینو گفت: ” در هر ۱۰ دقیقه یک نوزاد در این جنگ وحشتناک به دنیا می آید.”
او گفت: ”مادر شدن باید زمانی برای جشن باشد. در غزه، این کودک دیگری است که به جهنم تحویل داده شده است.” او خواهان توجه و اقدام عاجل جامعهٔ بین المللی در نوار غزه شد.
مقامات اسراییل می‌گویند که گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر این کشور حمله کرده و ۱۱۴۰ نفر را کشتند که اکثریت شان غیرنظامیان بودند.
در واکنش به این حملات، اسراییل تعهد به نابودی حماس کرده است.
بر اساس آمار وزارت صحت غزه که در کنترول گروه حماس قرار دارد،‌ حملات هوایی و زمینی اسراییل سبب کشته شدن دست‌کم ۲۴ هزار و ۷۶۲ نفر شده که تقریباَ ۷۰ درصد آنان را زنان، کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند .
اینگرام گفته است که مادران به خاطر دسترسی به مواظبت‌های صحی مناسب، تغذیه، مراقب‌های قبل، جریان و پس از ولادت با آزمون‌های غیر قابل تصور مواجه اند.
او گفت: ”وضعیت زنان باردار و نوزادان در نوار غزه دور از تصور است و این وضعیت مستلزم اقدامات فوری و شدید است.”
اینگرام تاکید کرد که شفاخانهٔ اماراتی در منطقهٔ رفح در حال حاضر به اکثر زنان باردار در غزه خدمات صحی فراهم می‌کند او افزود که به دلیل ازدحام بیش از حد و منابع محدود،‌ پرستار‌ها مجبور می‌شوند تا مادران را سه ساعت پس از جراحی سزارین، از شفاخانه رخصت کنند.
به گفتهٔ این سخنگوی یونیسف، شرایط موجود خطری برای مادران به همراه دارد و احتمال سقط جنین، مرده‌زایی، زایمان زودرس، مرگ و میر مادران و آسیب‌های روانی را افزایش می‌دهد.
او افزود که زنان باردار و شیرده و کودکان در وضعیت ”غیرانسانی” در پناهگاه‌های موقت زندگی‌ می‌کنند. به گفتهٔ اینگرام، تغذیهٔ این زنان ناکافی و آب آشامیدنی‌ آنان ناسالم است.
او هشدار داد که وضعیت موجود نزدیک به ۱۳۵ هزار کودک زیر دو سال را با خطر سو تغذیهٔ جدی معروض می‌کند.
اینگرام گفت:‌ “بشریت دیگر نمی تواند ادامه این نسخه تحریف شده عادی را تحمل کند. مادران و نوزادان نیاز فوری به آتش بس بشردوستانه دارند.”

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button