افغانستانگزارش ها

هفتمین نشست هم اندیشی دینی با موضوع شفاعت و توسل غرب کابل برگزار شد

مجمع فرهنگی بقیه الله(عج) در ادامه نشست ها و گفتمان ها در بیست نهم صفر سال ۱۴۴۵ هجری قمری مصادف با ۲۴ سنبله ۱۴۰۲ هجری شمسی در کابل؛ هفتمین نشست هم اندیشی دینی با موضوع شفاعت، توسل و استغاثه را برگزار کرد.

این نشست در صبحگاه امروز جمعه در غرب کابل در منزل سید رضا احسانی مسوول این مجمع در کابل، بعد از دعای ندبه با تلاوت کلام الله مجید، نوحه خوانی و سخنرانی با حضور علمای شیعه و سنی، بزرگان حوزه و دانشگاه برگزار شد.

این نشست با اجرای شعر مجری توانا، مهدی احمدیار و نوحه خوانی سید ابوالفضل احسانی عضو این مجمع و صحبت های مسوول مجمع در کابل آغاز شد.

سید رضا احسانی؛ مسوول مجمع در کابل، با اشاره بر دور های قبلی این نشست و تاریخچه مختصر و فعالیت های مجمع فرهنگی بقیه الله(عج) می گوید: با توجه به اوضاع فعلی ما باید تلاش کنیم تا نشست های اخوتی با حضور علمای شیعه و سنی بیشتر از قبل برگزار کنیم.

دکتر مولوی عبدالقادر ابراهیمی، توسل را مبحث متفق علیه در فریقین دانسته و می گوید: توسل در زمان حیات و بعد از ارتحال پیامبر اکرم(ص)وجود داشته و روایات متعددی در ارتباط با توسل به وجود دارد.

این عالم اهل سنت می افزاید: در رابطه با توسل سه دیدگاه وجود دارد که عبارت از دیدگاه افراطی – تفریطی و معتدل می باشد.

افراطی ها کسانی هستند که هیج نوع وسیله جستن را قبول ندارند و توسل را شرک می پندارند و آیات و روایاتی که در این بحث وجود دارد را به نحوی از مسیر اصلی شان منحرف می سازد.

تعدادی نیز به اندازه ی تفریط می کنند که اساسات عبادی را کنار گذاشته و فقط به توسل چنگ می زنند.

دیدگاه معتدل، بعضی ها وسیله را در اعمال صالحه می دانند که این دیدگاه، دیدگاه اتفاقی است و هیچ اشکالی در مذاهب اسلامی ندارد اما تعدادی از علما توسل به ذوات فاضله را قبول دارند و تعدادی قبول ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسین جعفری؛ استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سخنان دکتر ابراهیمی می گوید: توسل یعنی تقرب جستن به سوی خدا به وسیله اعمال صالحه و ذوات فاضله.

توسل جستن در زمان پیامبران الهی وجود داشته که نمونه آن داستان حضرت آدم(ع)، حضرت یونس(ع)، حضرت یوسف(ع) در قرآن کریم اشاره شده و خود دلیلی بر وجود توسل است.

دکتر جعفری با اشاره بر آیه ۶۴ سوره نساء که در ضریح مطهر پیامبر اکرم(ص) نیز حک شده است با متن شفاعت می داند.

توسل در روایات زیادی در منابع معتبر اهل سنت نقل شده از جمله در کتاب های چون؛ التوصل الی حقیقه التوسل، دلائل النبوه، تفسیر روح المعانی، تفسیر آلوسی، صحیح سنن النسائی، صحیح ترمذی و… می باشد.

حجت الاسلام جعفری به نقل رواتی منصوب به رهبران مذاهب چهارگانه از کتاب وفاء الوفاء می افزاید: «پیامبر و اهل بیت پیامبر(ص) وسیله من است و من در قیامت به وسیله این انوار طیبه از خداوند می خواهم تا صحیفه مرا در دست راستم قرار دهد.» وی می گوید روایات مشابه این روایت، از بزرگان در کتب متعددی نقل شده است.

توسل به پیامبر اکرم(ص) در زمان حیات ایشان جایز است، قبل ازمیلاد شان جایزاست و بعد از ارتحال شان نیز جایز است( تفسیر روح المعانی).

حجت الاسلام سید هاشم محسنی حیدری با روضه خوانی و دعا به این نشست پایان دادند.

 

سید احمد راشد کاشفی

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button