جهانگزارش ها

سازمان ملل متحد: انکار از تشکیل یک دولت فلسطینی غیرقابل قبول است

نتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد می‌گوید که حق مردم فلسطین برای ساختن یک دولت فلسطینی “باید توسط همه به رسمیت شناخته شود”.

گوتیرش که در نشست سران کشورهای غیر متعهد در کامپالا، پایتخت یوگاندا سخنرانی می‌کرد، گفت: “امتناع از پذیرش راه حل دو دولت برای اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها و نفی حق مردم فلسطین برای ایجاد یک دولت غیرقابل قبول است.”

منشی عمومی ملل متحد هشدار داد که این موضع “به طور نامحدود درگیریی را که به تهدیدی بزرگ برای صلح و امنیت جهانی تبدیل شده است، طولانی می‌کند، قطبی شدن را تشدید می‌کند و افراط گرایان را در همه جا جسور می‌سازد.”

گوتیرش این اظهارات را پس از آن بیان داشت که بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، روز پنجشنبه 28 جدی گفت که او به ایالات متحده گفته است که با حمایت دیرینهٔ واشنگتن از ایجاد یک دولت فلسطینی مخالف است و مخالفت خود را با ایجاد حاکمیت فلسطینی‌ها در نوار غزه نیز بیان کرده است.

دفتر صدراعظم اسراییل گفته است که نتنیاهو در صحبت تیلفونی‌اش با رییس جمهور بایدن بار دیگر بر پالیسی حکومت خود تاکید کرد که پس از نابودی گروه حماس، اسراییل باید کنترول امنیت نوار غزه را در دست داشت باشد تا اطمینان حاصل شود که این منطقه بیش از این خطری برای اسراییل نیست. این پالیسی در تضاد به خواست فلسطینی‌ها برای ایجاد دولت است.

مقامات حکومت اسراییل به کرات مخالفت شان را با یک دولت مستقل فلسطینی در کنار اسراییل ابراز کرده اند. اما اظهارات نتنیاهو در جریان کنفرانس خبری که از طریق رسانهٔ ملی نشر شد، به نظر می‌رسد که قاطعیت او و یک فاصلهٔ آشکار علنی را در این خصوص با امریکا نشان می‌دهد، کشوری که از جنگ اسراییل در مقابل حماس حمایت کرده است.

ایالات متحده، متحد اصلی و حامی اصلی اسراییل در جنگ علیه حماس نیز اخیراً حمایت خود را از تشکیل کشور فلسطین تکرار کرده است.

واشنگتن، متحد اصلی و حامی اصلی اسراییل در جنگ علیه حماس، در مقابل همواره تاکید کرده است که معتقد بر این است که تشکیل ایجاد یک دولت فلسطینی یگانه راه تضمین امنیت دراز مدت برای اسراییل است.

نشست کشورهای غیرمتعهد در بیانیه پایانی خود در روز شنبه “تجاوز نظامی غیرقانونی اسراییل به نوار غزه را به شدت” محکوم کرد و خواستار “آتش بس بشردوستانهٔ پایدار” شد.

رهبران گردهم آمده در کامپالا همچنین خواستار “استقلال و حاکمیت کشور فلسطین با پایتخت بیت المقدس شرقی به منظور دستیابی به راه حل دو دولت” شدند.

کشورهای غیرمتعهد جمع متشکل از ۱۲۰کشور است که به طور رسمی با هیچ اتحاد قدرت‌های بزرگ همسو نیستند. اعضای آن شامل هند، ایران، عراق و افریقای جنوبی است.

 

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button