جهانگزارش ها

نیجر همکاری نظامی خود با ایالات متحده را لغو کرد

حکومت نظامی نیجر همکاری نظامی با ایالات متحد امریکا را “با اثر فوری” خاتمه داد.

نیجر قبلاً یکی از آخرین متحدان غرب، به ویژه ایالات متحد در منطقه، در مبارزه با جهادگرایان و افراط گرایان به شمار می‌رفت.

آمادو آبدرامانه، سخنگوی دولت نیجر در مصاحبه خود در تلویزیون دولتی اعلام کرد که توافقنامه نظامی که به پرسنل نظامی و غیرنظامی وزارت دفاع آمریکا اجازه می‌داد در نیجر خدمت کنند، بلافاصله لغو شد.

آبدرمانه مقامات آمریکایی را به عدم ارائه اطلاعات قبلی درباره دیدار مالی فی، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور آفریقا و ژنرال مایکل لنگلی، فرمانده فرماندهی آمریکا در آفریقا (آفریکام) که هفته گذشته در نیجر گفتگو کردند، متهم کرد.

تقریباً 1000 سرباز آمریکایی در نیجر وجود دارد. یک پایگاه پهپاد به نام “پایگاه هوایی نیجر 201” در نزدیکی شهر آگادز در انتهای جنوبی منطقه صحرا وجود دارد.

نیجر 201 دومین پایگاه بزرگ آفریقا است که ایالات متحده در آن عملیات پهپاد را پس از پایگاه دائمی خود در جیبوتی انجام می‌دهد.

این پایگاه که توسط ایالات متحده ساخته و تامین مالی شده و متعلق به ارتش نیجر است، از سال 2019 با سیستم‌های ارتباطی ماهواره‌ای با تکنولوژی بالا در خدمت بوده است.

پایگاه نیجر 201 که به مدت 10 سال از دولت نیجر اجاره شده است، بزرگترین و گران‌‌ترین پایگاه پهپاد در ایالات متحده آمریکا به حساب می‌آید.

آمریکا که 110 میلیون دلار برای ساخت آن و 30 میلیون دلار برای نگهداری سالانه آن هزینه کرده است، از پایگاه مورد نظر به عنوان مرکز اصلی اطلاعات و نظارت در ساحل استفاده می‌کند.

مجتبی محمدی

خبرگزاری توانا

 

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button