افغانستانگزارش ها

فاز دوم تولید سیخ گول فابریکه ذوب آهن ملت ستیل به ارزش 50 میلیون دالر امروز در کابل افتتاح گردید.

فاز دوم تولید سیخ گول فابریکه ملت ستیل با ارزش حدود 50 میلیون دالر در کابل افتتاح شد، ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست الوزراء در این محفل اعلام کرد،که ام ارت اسلامی قرارداد استخراج معادن کشور را به فابریکه های تولیدی می‌دهد، تا آنها مواد خام شان را از این معادن تهیه نمایند

به گزارش خبرگزاری توانا: امروز یکشنبه 5 حمل سال 1403هجری شمسی مراسم افتتاحیه فاز دوم تولید سیخ گول و سنگ تهداب فاز سوم تولید گادر فابریکه ملت ستیل، با حضور مقامات امارت اسلامی، سرمایه‌گذاران و ده‌ها تن از تاجران کشور در ولسوالی شکردره کابل برگزار شد.

در همین حال نقیب الله نظری، رئیس فابریکه ملت ستیل طی سخنانی ارزش سرمایه گذاری فاز دوم تولید سیخ گول را حدود 50 میلیون دالر اعلام کرد.

به گفته رئیس فابریکه ذوب آهن ملت ستیل، حدود 3 هزار نفر مستقیم و ده ها هزار نفر دیگر غیر مستقیم در فاز دوم تولید سیخ گول مشغول به کار هستند.

وی با بیان این که فاز دوم تولید سیخ گول روزانه ظرفیت 2 هزار تن تولید را دارد، افزود؛ که 50 درصد پروسس آهن در داخل کشور انجام می شود‌.

نقیب‌الله نظری گفت: “بزرگترین مشکل وارد کردن برخی از تجهیزات است که باید امارت اسلامی یک معدن را به این شرکت بدهد تا 3 سال آینده پروسس معدن را انجام می دهیم”.

این سرمایه گذار کشور از امارت اسلامی خواست، تا تعرفه صادرات سیخ گول کاهش پیدا کند.

رئیس فابریکه ملت ستیل علاوه کرد، که قرارداد صادرات یک صد تُن سیخ گول تولیدی این شرکت با طرف ازبکستانی امضا شده‌است.

وی با اشاره بر سنگ تهداب گذاری فاز سوم تولید گادر فابریکه ملت ستیل افزود،که فاز سوم 6 ماه بعد افتتاح می‌شود و در این فاز خط ریل و گادر تولید خواهد شد.

از سوی هم ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست الوزراء در این محل گفت که به منظور حمایت از فابریکه‌های تولیدی داخل کشور تعرفه واردات افزایش پیدا می‌کند.

معاون اقتصادی ریاست الوزراء گفت: “ام ارت اسلامی بخاطر توسعه صنعت مکلف است،که مشکلات صنعت کاران را حل کند”.

این مقام ارشد حکومت سرپرست اعلام کرد،که ام ارت اسلامی قرارداد استخراج معادن کشور را به فابریکه های تولیدی می‌دهد تا آنان مواد خام خود را از این معادن تهیه کنند.

براساس سخنان او، فابریکه های تولیدی باید رقابت سالم داشته باشند و افتتاح این فاز از شرکت قابل قدر است.

با این حال نورالحق انور، رئیس اداره امور ام ارت اسلامی در سخنانی از افتتاح فاز دوم تولید سیخ گول ابراز خرسندی کرده و گفت که با آمدن امارت اسلامی رقابت سالم میان فابریکه ها ایجاد شده‌است.

در همین حال خلیل الرحمن حقانی، سرپرست وزارت امور مهاجرین و عودت کننده گان گفت،که با آمدن ام ارت اسلامی در افغانستان وحدت میان اقوام ایجاد و کشور مستقل است.

وی از سرمایه گذاران خواست تا در داخل کشور برای ایجاد فابریکه ها سرمایه گذاری کنند و ام ارت اسلامی نیز در تمام بخش ها با سرمایه گذاران همکار است.

وی افزود،که تمام تاجران و سرمایه گذاران متحد باشند و هر برنامه و سرمایه گذاری دارند ام ارت اسلامی را خبر کنند و هماهنگ باشند با ادارات دولتی”.

 

سید احمد راشد کاشفی

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button