افغانستانگزارش ها

چهارم اپریل به عنوان روز جهانی آگاهی و حمایت از خطرات مین نامگذاری شده است

چهارم اپریل روز جهانی آگاهی و حمایت از خطر مین امروز از سوی وزارت دولت در امور رسیده گی با حوادث طبیعی در کابل پایتخت با حضور شماری از مقامات ارشد امارت اسلامی تجلیل شد.
به گزارش خبرگزاری توانا: امروز پنجشنبه 16 حمل سال 1403 هجری شمسی مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست الوزرا در این دیدار گفت،که جهان از معلولین افغانستانی که در اثر جنگ و مواد منفجره یک عضوی از بدن خود را از دست داده اند غفلت کرده است.
وی افزود،که اگرچه ام ارت اسلامی به تلاش های خود برای کمک به معلولین ادامه می دهد،اما از سازمان های بین المللی ذیربط نیز درخواست کمک در این زمینه را دارد.
همزمان،مولوی نورالدین رستم خیل، رئیس پاکسازی و ادغام ماین‌ پاکی وزارت دولت در امور رسیده گی به حوادث طبیعی گفت،که در سال ۲۰۲۳، ۵۵۵ نفر بر اثر انفجار ماین‌ها و مواد منفجره قدیمی در کشور کشته شده‌اند.137 مرد و 37 زن شهید و 311 مرد و 79 زن مجروح شدند.
رستم خیل همچنان گفت،که در سه ماهه نخست سال جاری 61 حادثه انفجار مین و مواد منفجره در سراسر کشور رخ داد که بر اثر آن 37 شهروند شهید و 71 تن دیگر مجروح شدند.
وی افزود،که در 15 ماه گذشته 98 کیلومتر مربع زمین از مین و مواد منفجره پاکسازی شده است.
همزمان داکتر فاروق اعظم مشاور ارشد وزارت آب و انرژی در این مراسم گفت،که ماین های زمینی قربانی های مستمر از غیرنظامیان به ویژه کودکان در افغانستان می گیرند و این مسئولیت اخلاقی مسلح بین المللی است. آنها مسئولیت خود را در حذف و انهدام مین های مدفون انجام داده اند.
بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی وزارت دولت در امور رسیده گی با حوادث و مبارزه با مین در افغانستان، 475 موسسه آموزشی و 230 موسسه صحی در یک کیلومتری مناطق خطرناک مواد انفجاری در افغانستان قرار دارند.
بر اساس معلومات این منبع،همچنان در 262 ولسوالی کشور خطر انفجار مواد منفجره وجود دارد و وسعت بیش از 1255 کیلومتر مربع مواد منفجره جان میلیون ها افغان را تهدید می کند.
قابل ذکر است،که افغانستان دارای بالاترین سطح آلوده گی مواد منفجره در جهان است که میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار داده و از دسترسی به فرصت های اجتماعی و اقتصادی جلوگیری کرده است.

سید احمد راشد کاشفی
خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button