افغانستاناقتصاد و توسعهگزارش ها

گتفمان تحت عنوان “گسترش روابط میان افغانستان و ایران در گروی گفتمان است در کابل برگزار شد.

هئیت مطالعاتی و پژوهشی از موسسات جمهوری اسلامی ایران و مرکز اتحادیه گفتمان سهار امروز (پنجشنبه، 20ثور) کنفرانس مطبوعاتی مشترک را تحت عنوان “گسترش روابط میان افغانستان و ایران در گروی گفتمان است در کابل برگزار نمودند.
به گزارش خبرگزاری توانا: امروز پنجشنبه 20 ثور سال 1403 هجری شمسی فضل الرحمان اوریا، مسئول عمومی مرکز اتحادیه گفتمان سهار در کابل در سخنان اش گفت،که در شرایط کنونی قدرت های بزرگ دنیا در رقابت با هم قرار دارند و در چنین شرایط جهان در حال گذر از یک قطبی شدن به چند قطبی شدن است.
اوریا گفت،که در 20 سال گذشته استقبال جهانی روزانه مردم ما را شهید می ساختند و کشور ما را ویران می کردند.
وی گفت،که حکومت افغانستان با تمام توان با کشت مواد مخدر مبارزه می کند و دهقانان کشور همین اکنون نیازمند حمایت‌های جامعه جهانی است.
وی با بیان این که کشورهای منطقه باید همکاری‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی با هم داشته باشند، افزود افغانستان با مشکلاتی که از سوی استکبار جهانی فراهم شده مواجه است و در شرایط فعلی برخی از چهره ها ناراضی اند و نیاز است تا با آنها گفتگو شده و رضایت آنها گرفته شود.
فضل الرحمن اوریا، فعالیت مرکز گفتمان سهار را به دو بخش، داخلی و خارجی تقسیم کرده و هدف از تماس با نهادهای خارجی را گسترش و هماهنگی بیشتر کشورهای منطقه با افغانستان دانست.
مسئول مرکز گفتمان سهار، می‌گوید که افغانستان روابط عمیق مشترک دینی، فرهنگی و اجتماعی با جمهوری اسلامی ایران دارد و به همین منظور مرکز سهار اولویت گسترش روابط و هماهنگی را به این  کشور همسایه داده است.
از سوی هم سید علی موجانی، کارشناس ارشد سیاسی در وزارت خارجه و مشاور نماینده ویژه ایران در امور افغانستان در سخنان اش راه حل نهایی افغانستان را در گروی گفتمان دانست.
وی درباره جزئیات دیدارها و گفتگوهای هئیت مرکز مطالعاتی وزارت خارجه ایران در کابل گفت،که این هئیت با نمایندگان اقوام، مذاهب و شخصیت های مختلف افغانستان دیدار و گفتگو کرده و نظرات آنها را پیرامون حل مشکلات افغانستان شنیده اند.
سیدعلی موجانی، گفت: ” میان دو کشور هم مذهب و هم زبان، قرن ها است که هم‌زیستی مسالمت‌آمیز برقرار بوده، تا زمانی که استکبار به آسیا آمد و مشکلات روز به روز زیاد شد ولی امروزه با کمک دو ملت از طریق گفتگو و در قالب یک گفتمان سرنوشت را خود ما رقم بزنیم.”
وی گفت،که موضوع مهاجرین یکی از بحث های مهم گفتمان است و 750 هزار کودک افغانستانی مهاجر به صورت رایگان مصروف تحصیل در ایران هستند.
او افزود، کمیته تماس منطقه ای فعال است و مذاکرات و گفتگو ها با نمایندگان ویژه 4 کشور برقرار است ما در آستانه روندی هستیم که در دوحه شروع شده است که کشورها به جامعه جهانی گفته که مباحث افغانستان در گروی حضور همسایگان حل شود.
همسایگان افغانستان به منظور ارتباط با همدیگر نیاز به افغانستان دارند وی با انتقاد از سیاست های آمریکا گفت که آمریکا از یک طرف می‌گوید،که افغانستان در جامعه جهانی حضور داشته باشد و از طرف دیگر حاکمیت افغانستان را نقض می کند.

سید احمد راشد کاشفی
خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button