افغانستانجهانخبرها

قطعنامه پیشنهادی امریکادرموردتسهیل کمک به افغانستان تصویب شد

قطعنامه پیشنهادی امریکادرموردتسهیل کمک به افغانستان تصویب شد
شورای امنیت سازمان ملل متحدقطعنامه ای را که امریکا درارتباط نحوه کمک به افغانستان پیشنهاد کرده بود تصویب کرد.
گرچه یک روزقبل از آن کشورهای چین ، روسیه ، فرانسه، هند و بریتانیا آنرا رد کرده و نسبت به بعضی مواردش انتقاد داشتند که با تعدیلاتی روز بعد به تصویب رسید.
بتاریخ ۱ دی ۱۴۰۰ – ۲۲ دسامبر ۲۰۲۱ بی بی سی در گزارشی نوشت :
«شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تسهیل کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را تصویب کرد.
بر اساس این قطعنامه نهادهای سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی اجازه دارند برای کمک‌های در افغانستان پول دریافت کنند و آن را به این کشور منتقل کنند. در این قطعنامه همچنین شرایط و معیارهایی برای عدم دسترسی طالبان به این کمک‌ها در نظر گرفته شده است.
این قطعنامه اولین گام سازمان ملل پس از ماه‌ها کشمکش بر سر چگونگی جلوگیری از یک فاجعه انسانی در پی سقوط اقتصادی در افغانستان از زمان بازگشت طالبان به قدرت در اواسط ماه اوت/آگوست است.»
این قطع نامه گامی در جهت رفع معضل اقتصادی کشور به حساب می آید اما به نظر میرسد که موضوع حق دریافت کمک از جا های مختلف توسط نهاد های بین المللی یکبار دیگر زمینه های سوء استفاده را مساعد خواهد ساخت. واین موضوع به گمان ما برای همه کسانی که میخواهند در این شرایط بحرانی به افغانستان کمک نموده و جلو فاجعه احتمالی انسانی را بگیرند یک نگرانی جدی است . با وجود این نگرانی ما نسبت به این اقدام شورای امنیت سازمان ملل متحد به دید مثبت نگریسته و اینرا نیز تاکید می نمایم که در جهت رسیدن این کمک ها به مردم افغانستان تجربه بیست سال حکومت کرزی و غنی را در نظر داشته باشند، نشود که بازهم از این کمک ها قصر ها در دبی و استامبول ساخته شده و حسابات بانگی در بانک های خارجی تقویت گردیده و مردم افغانستان کماکان در فقر و دربدری زندگی نمایند.
درگذشته چنانچه همه میدانند که ما مراکزی به نام جامعه مدنی ، حقوق بشر، زنان و…… داشتیم که ازگارد دم دروازه تا مقام بالا همگی معاش های هنگفت دالری داشتند، کمک های سرشاری را دریافت می کردند که متاسفانه هیچ خیری از این کمک ها به مردم افغانستان نرسید اما برای خود شان خانه های لوکس، موترهای مودل سال و ضد مرمی ، سفرهای خارجی و تفریحی و….. مهیا بود.
اگر موسساتی که میخواهند در این شرایط بحرانی مردم افغانستان را دستگیری نمایند و کمک های شان یکبار دیگر به جیب مافیا سرازیر نشود، پیشنهاد می نماییم که سه مرجع ذیل در توزیع این کمک های نقش فعال داشته باشند تا از سوء استفاده های ناجایز جلو گیری به عمل آید:
1- نظارت مستقیم مرجع کمک کننده اعم از دولت ها و نهاد های بین المللی .
2- برای توزیع کمک در هر محل و شهر هیآتی از اساتید دانشگاه ها اعم از دولتی و خصوصی ، معلمین همان محل تعیین گردد که وظیفه ایشان در همان محلی که شناسایی دارند باشد. زیرا اینها از محلی که زیست می نمایند آشنایی دارند و میتوانند مستحق و غیر مستحق را تشخیص دهند.
3- نماینده فعال نیرو های امنیتی از امارت اسلامی . وجود این نماینده میتواند در جهت تامین امنیت و هماهنگی مردم نقش فعال داشته باشند. یقینا توزیع کمک چه بصورت جنس و یا نقد بدون نمایندگان نیروهای امنیتی در شرایط موجود کار بی نهایت مشکل و حتی ناممکن است .
یکبار دیگر تصویت قطعنامه پیشنهادی امریکا را در مورد نحوه کمک به مردم افغانستان تقدیر نموده و آنرا گام مثبت در جهت رفع مشکلات اقتصادی و جلوگیری از بحران احتمالی و فاجعه انسانی موثر و بجا میدانیم وهمچنان نگرانی خود را از توزیع این کمک ها اعلام داشته، امیدواریم از همین ابتدا کار توجه جدی روی این مسئله صورت بگیرد.

صارم سرپلی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button