جهانصحت

سازمان جهانی صحت: سالانه ۱۷ میلیون تن در اثر بیماری‌های غیرساری می‌میرند

سازمان جهانی صحت، در گزارشی می‌گوید که سالانه ۱۷ میلیون تن، زیر سن ۷۰ سال، در جهان در اثر بیماری‌های غیرساری می‌میرند.

تیدروس ادهانوم گیبریاسیس، مدیرکل سازمان جهانی صحت، روز چهارشنبه، ۲۱ سپتامبر، از رهبران جهان خواست که اقدامات ضروری را برای کاهش بیماری‌های غیرساری اتخاذ کنند.

در این گزارش آمده است که بیماری‌های غیرساری علت سه چهارم مرگ‌و‌میر در سراسر جهان است و در هر دو ثانیه یک تن زیر ۷۰ سال در جایی از دنیا در اثر بیماری غیرواگیر جان خود را از دست می‌دهد.

در عین حال گفته شده است که ۸۶ درصد از افراد زیر ۷۰ سال که در کشور‌های با درامد پایین و یا میانه زنده‌گی می‌کنند، در اثر این بیماری‌ها جان می‌دهند.

بر‌بنیاد این گزارش، بیماری‌های غیرواگیر مانند بیماری‌های قلبی، سرطان، دیابت و بیماری‌های ریوی، در حال حاضر بیش از بیماری‌های عفونی، به‌عنوان برترین قاتلان در جهان هستند.

براساس این گزارش، با آن‌که همه کشور‌های عضو سازمان ملل متعهد شده‌اند که تا سال ۲۰۳۰ مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری‌های غیرساری را تا یک سوم کاهش دهند، اما تعداد کمی از کشور‌ها در مسیر دست‌یابی به این هدف هستند.

با این حال، سازمان جهانی صحت گفته است که برای کاهش مرگ‌و‌میر‌های زودرس ناشی از بیماری‌های غیرساری، نیاز به تلاش‌های فوری است.

در این گزارش آمده است که در اثر همه‌گیری کووید-۱۹، بیماری‌های غیر‌ساری بیشتر شد و ۷۵ درصد از کشور‌ها گزارش داده‌اند که در ارایه خدمات ضروری بیماری‌های غیرساری اختلال آمده است.

گفتنی است که این گزارش در اولین گردهمایی سالانه سران کشور‌ها و سازمان‌های دولتی برای پیش‌گیری از بیماری‌های غیرساری، در جریان هفتاد‌وهفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اعلام شد.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button