افغانستانگزارش ها

بزرگداشت از روز بین المللی مهاجر

وزارت امور مهاجرین امروز یکشنبه(۲۷قوس،۱۴۰۱) از روز جهانی مهاجر بزرگداشت به عمل آورد.

 

این محفل با حضور شماری از مقامات بلند رتبه دولتی، بین المللی و نیز سفرای برخی از کشور ها مقیم کابل برگزار گردید.

خلیل الرحمن حقانی، سرپرست وزارت امور مهاجرین و عودت کننده گان؛ ضمن تاکید بر مشکلات مهاجرین گفت که، ا.ا.ا در زمینه میکوشد تا میکانیزم خاص برای حل این بحران ایجاد کند.

 

حقانی، نیز با اشاره به مهاجرین که از راه غیر قانونی ترک وطن میکنند، گفت: “قاچاق بران به دلیل تجارت از مردم سو استفاده کرده و جوانان را تشویق به ترک وطن از راه غیر قانونی میکنند، ما در تلاش آن هستیم تا با همکاری دولت جلو این کار را بگیریم. ”

 

وی در ادامه افزود؛ که دولت مکلف به عملی نمودن تعهدات خود در زمینه است.

انعام الله سمنگانی، سرپرست مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت؛ در جریان این محفل به خوانش پیام رئیس الوزرا پرداخته گفت: “به دلیل اشغال مملکت از سوی کشور های اشغالگر، میلیون ها افغان به مهاجرت روی آوردند. ضمن ایران و پاکستان از تمامی کشور های که مهاجرین افغان در آن زندگی میکنند میخواهم که حق و حقوق مهاجرت را تامین کرده و با افغان های مهاجر در سایه ارزش انسانی و حقوقی رفتار درست نمایند، ما ضمن همکاری با وزارت امور مهاجرین، از این وزارت می خواهیم تا در زمینه برگشت مهاجرین به کشور تلاش نمایند.”

در ادامه پیام رئیس الوزرا است: “اشغال به پایان رسیده و آزادی و امنیت در کشور مستقر شده است، نیرو های نظامی شب و روز در تلاش حفظ امنیت کشور است، پس از مهاجرین گرامی خواهشمندیم تا به کشور باز گردند و با عزت کامل به وطن در زمینه های مختلف خدمت نمایند. عزت و سربلند کشور به معنی عزت و سربلندی شهروندان همان کشور است.”

عبدالسلام حنفی، معاون رئیس الوزرا؛ که نیز در این مراسم حضور داشت، با وجود تقدیر از کارکرد های وزارت امور مهاجرین و عودت کننده گان گفت: “حدود نیم قرن میشود که روند مهاجرت به شدت ادامه دارد. جنگ های پی در پی و نقض حقوق بشر سبب شده است که، افغان ها به کشور های منطقه و فرا منطقه مهاجرت نمایند. باید بگویم مشکلات امنیتی افغانستان حل شده است، هر افغان که میخواهد به کشور باز گردد، بطور آزادانه میتوانند زندگی کنند و از حق و حقوق خود بهره مند شوند.”

حنفی در ادامه به کمک های بشری تاکید کرده و از مسولین خواست مانع پروژه های بزرگ نشوند تا زمینه کار به مردم بلخصوص به جوانان ایجاد شود، تا این عمل سبب کاهش سطح مهاجرت در کشور شود‌ و پول که در گذشته برای جنگ هزینه میشد حالا باید در صلح این مملکت سرمایه گزاری شود.

اداره IMO، نیز با تاکید به همکاری های بشر دوستانه میگوید که، تمرکز اصلی این اداره اینست که چگونه بتوانند همکاری نزدیک و موثر برای افغان های مهاجر و عودت کننده داشته باشند.

این اداره میخواهد از طریق برنامه های ساختاری، برنامه های ادغام مجدد، برنامه های معیشت و تهیه شغل و نیز کمک های نقدی به مشکلات مهاجرین بپردازند.

این اداره میگوید که، تا کنون به 700000 مهاجر کمک شده است و سازمان ملل متحد است که کار های موثر در زمینه اجرا نماید.

رئیس UNHCR دلایل متعدد را بر مهاجرت افغان ها از این کشور عنوان کرده و میگوید که شناسایی مشکلات مهاجرین، بیجا شده ها و عودت کننده گان یکی از پروسه های مغلق این سازمان است‌.

وی نیز می افزاید که، IMO وUNHCR با همکاری در تلاش کند کردن روند مهاجرت در افغانستان است.

وی نیز در ادامه گفته هایش افزود که، آن عده افغان های که اسناد قانونی ندارند در مرز ها نباید با تبعیض رو برو شوند و این سازمان از طریق پولیس نظارت کامل در مورد دارد.

ارسلان خروتی، معین مالی و اداری وزارت امور مهاجرین؛ که نا امنی و اشغالگری را دلیل بزرگ مهاجرت میداند گفت که، هم اکنون ۷ میلیون مهاجر وجود دارد و حکومت ا.ا.ا در قبال این هفت میلیون مهاجر مسول است.

وی میگوید که تا به حال برای ۱۳۰۰ بازگشت کننده کمک های خوراکی و غیر خوراکی صورت گرفته است و این وزارت میکانیزم خاص را برای رسیدگی به مشکلات مهاجرین مد نظر گرفته است.

وی نیز میگوید: ” ۳ میلیون مهاجر داخلی در حالت بی سرپرستی قرار داشتند که اکنون برای ۱ میلیون این مهاجرین کمک های خوراکی و غیر خوراکی رسیده و با سهولت ترانسپورتی به جایگاه های اصلی شان منتقل گردیده اند.”

وی نیز در ادامه ا.ا.ا را مکلف به ارایه خدمات دانسته و میگوید که، با در نظر داشت امکانات این وزارت به همکاری های بیشتر نیاز دارد.

 

مهاجر فراهی، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ؛ که در اخیر این محفل به سخنرانی پرداخت میگوید، که فشار، مجبوریت و عوامل دیگر سبب میشود که افغان ها ترک وطن کنند. وی نیز از مسولین خواست تا سیاست و مهاجرت را از هم جدا کرده و به مشکلات مهاجرین و عودت کننده گان رسیدگی کنند.

با این حال، از روز جهانی مهاجر در حالی بزرگداشت میشود که افغان های مهاجر در کشور های متعدد در بی سر نوشتی قرار دارند، پس از روی کار آمدن ا.ا و تحولات هزاران افغان کشور را ترک گفتند.

این در حالی است که، مردم نا امنی، رکود اقتصادی، بی کاری و… را دلیل بر مهاجرت عنوان میکنند.

 

مریم آخندزاده

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button