افغانستانجهانگزارش ها

رهایی ۲۶ افغان از زندان های ایران

حافظ ضیا احمد تکل معاون سخنگوی وزارت خارجه حکومت افغانستان در صفحه تویترش نوشته است که در نتیجه مذاکرات و توافق دو کشور، ۲۶۸ زندانی افغان که در ایران زندانی بودند به دولت افغانستان تحویل داده شدند.

 

معاون سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان نوشته است که این توافق چند روز پیش در تهران با هیئت بلندپایه به ریاست لوی سارنوالی و با حضور نمایندگان وزارت خارجه و ریاست محابس منعقد شد.

 

هفته گذشته که هیت بلند رتبه افغانستان به شمول لوی څارنوال کشور ، رییس عمومی محابس و ماموران بلند رتبه وزارت خارجه ، به ایران رفتند ، این امید اری وجود داشت که هیت افغانستان دست کم در قسمت رهایی زندانیان بی گناه افغان در کشور ایران ، قدم هایی بردارد.

افغانها از سالها و دهه ها ، در کشور های همسایه ایران و پاکستان

بدون داشتن هیچ نوع جرمی در عقب میله های زندان شب ها را به سحر میبرند اما در چهار دهه گذشته شخصی و یا مرجعی را سراغ نداشتند که از حال ایشان اگاه شود ومنحیث یک مرجع مسوول بپرسد که این افغانها چرا در زندان ها عمر عزیز شان را میگزرانند.

با رویکار امدن حکومت اسلامی درافغانستان ، برای بار نخست باب مذاکره با حکومت پاکستان در مورد زندانیان بی سر نوشت افغان اغاز شد . نماینده های حکومت افغانستان طی چند بار گفتگو های مشکل و مملو از جدال ها ، توانستند صد ها زندانی افغان را از قید پاکستان رها و به وطن بر گردانند . این روند تا هنوز نیز ادامه دارد و بر مبنای توافقاتیکه میان دو کشور صورت گرفته ، همه روزه شماری از افغانها از زندان های خوفناک و غیر معیاری کشور پاکستان ازاد و به افغانستان بر گشتانده میشوند.

خوشبختانه که گفتگو های هیت بلند رتبه افغانستان با جمهوری اسلمی ایران نیز درین مورد نتیجه داده و اولین دسته از افغانهای زندانی درایران رها گردیدند.

این امر ثابت کننده انست که افغانها دیگر مردمان بدون حکومت و بدون وارث نیستند . افغانها دیگر مردمانی نیستند که از جانب نیرو های امنیتی دیگران باز داشت شوند ، لت و کوب شوند ، به شهادت برسند و کسی نباشد که از حقوق انها بپرسد.

افغانها با داشتن یک حکومت مسوول ، رعیت مسوول و دارای صلاحیت های قانونی شهروندی خویش اند.

دیگر واژه حقوق بشر ، واژه ای نیست که افغانها از ان مستثنی باشند بلکه افغانها نیز مانند اتباع سایر کشور ها از تمام حقوقی برخوردارند که انسانها در تمام جهان از ان برخوردارند.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button