افغانستانگزارش ها

تجلیل از روزجهانی موزیم ها و افتتاح آثار باستانی میس عینک در موزیم ملی کشور.

از هجدهم may روز جهانی موزیم ها در طی محفلی در موزیم ملی کشور با حضور داشت وزیر اطلاعات و فرهنگ، معیین کلتوری وزارت اطلاعات و فرهنگ، رییس موزیم ملی کشور، کتابخوان فیضی رییس تحقیقات کوشانی اکادمی علوم، ولی الله جهاد رییس فرهنگی و کلتوری شاروالی کابل، دیپلومات های خارجی، استادان پوهنتون و خبرنگاران تجلیل و از آثار باستانی میس عینک لوگر افتتاح شد.

 

به گزارش خبرگزاری توانا: امروز پنجشنبه 25 ثور، 1402 هجری شمسی مصادف به هجدهم می، 2023 میلادی از روز جهانی موزیم ها در موزیم ملی کشور تجلیل به عمل آمد. دراین محفل مولوی خیر الله خیرخواه وزیر اطلاعات و فرهنگ گفت که مکان های دیدنی از جمله مشترکات است و باید هرکس در حفاظت و نگهداری آن سهم داشته باشد.

همچنان، آقای خیرخواه در ادامه سخنانش در مورد آثار باستانی گفت که این چیزهای است که باید در هر حکومت و سیاست ها محفوظ باشد.

قابل ذکر است که آقای خیرخواه در مورد سیاست ها و مشکلات سیاسی گفت که باید راهی ساخته شود که گردشگران خارجی بتواند به کشور سفر و از جاهای دیدنی و باستانی دیدن کند.

در همین حال آقای عتیق الله عزیزی معیین کلتوری وزارت اطلاعات و فرهنگ در رابطه به سیاست امارت اسلامی در قبال مکان های تاریخی و موزیم ملی گفت که، امروز که این محفل برگزار شده است نشان دهنده ارزش گزاری امارت اسلامی در بخش آثار باستانی و نگهداری آن است. وی در ادامه سخنانش از کارهای شاروالی کابل در مورد موزیم ملی نیز یاد کرده گفت که، قرار است برای نگهداری آثار باستانی هنگرها و مکان های بیشتری ساخته شود.

شایان ذکر است که آقای عزیزی در رابطه به مکلفیت های موسسه های خارجی گفت که، موسسه های خارجی مکلفیت فرهنگی دارد و صدا می کنیم که در در افغانستان هیچ گونه مشکل امنتی وجود ندارد.

در پایان محفل از آثار باستانی میس عینک افتتاح صورت گرفت. در آثار باستانی میس عینک نزدیک به صد اثر باستانی از میس عینک ولایت لوگر بدست آمده است.

گفتنی است که موزیم ملی کشور در حال حاضر دارای صدها اثر باستانی از دوره های مختلف تاریخی است و یکی از جاذبه های تاریخی کشور ما به حساب می آید.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button