افغانستانگزارش ها

مراسم از روز جهانی عاری از تنباکو در وزارت صحت عامه کشور گرامیداشت بعمل آمد.

وزارت صحت عامه و سازمان جهانی صحت از روز جهانی بدون دخانیات با شعار «ما به غذا نیاز داریم، نه تنباکو» در کابل تجلیل نمودند.

به گزارش خبرگزاری توانا: امروز چهارشنبه 10 جوزای سال 1402 هجری خورشیدی از روز 31 می 2023 میلادی فعالان حوزه‌ی بهداشت عمومی در سراسر جهان گرد هم آمدند تا روز جهانی بدون دخانیات (WNTD) را جشن بگیرند.

هدف از این کمپاین جهانی سلامت در سال 2023 افزایش آگاهی‌دادن به کشاورزان تنباکو، در مورد فرصت‌های تولید و بازاریابی محصول‌های جای‌گزین تنباکو و تشویق آن‌ها به کشت محصول‌های پایدار و مغذی است.

این سازمان از سال 1988 سی و یکم ماه می را به‌عنوان روز جهانی بدون دخانیات در نظر گرفته تا اثرهای مخرب سگرت و دیگر محصول‌های تنباکو بر سلامت افراد را برجسته کنند.

در همین حال، تنباکو در بیش از 124 کشور کشت می‌شود و میلیون‌ها هکتار از زمین‌های حاصل‌خیز را اشغال می‌کند که می‌توان از این زمین‌ها برای کشت غذا، رسیدگی به چالش‌های امنیت غذایی و کمک به تغذیه‌ی خانواده‌ها استفاده کرد.

بر بنیاد آمارهای سازمان جهانی صحت، سالانه در حدود 3.5 میلیون هکتار زمین در سراسر جهان به تنباکو اختصاص داده می‌شود که کشت آن ناامنی غذایی را افزایش می‌دهد.

کشت تنباکو هم‌چنان اثرهای جدی بر سلامت کشاورزان دارد.

کشت تنباکو نیاز به استفاده‌ی زیاد از سم‌های دفع آفت‌ها و کود‌های شیمیایی دارد،که به تخریب خاک کمک می‌کند.

زمین مورد استفاده برای کشت تنباکو ظرفیت کم‌تری برای کشت محصول‌های دیگر مانند مواد غذایی دارد؛ زیرا تنباکو حاصل‌خیزی خاک را کاهش می‌دهد.

 

سید احمد راشد کاشفی

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button