جهانگزارش ها

متیو میلر، ما به طور قطع هرنگونه تهیداتی را برای جنگ رد می‌کنیم.

متیو میلر، ما به طور قطع هرنگونه تهیداتی را برای جنگ رد می‌کنیم.سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری سه‌شنبه ۱۸ ژوئیه، اعزام جت‌های جنگی و یک ناوشکن به آبراه‌های کلیدی خاورمیانه را صرفا اقدامی برای جلوگیری از تهدیدهای ایران عنوان کرد و در پاسخ به این پرسش که آیا این کشور برای جنگ با جمهوری اسلامی در خلیج فارس آماده می‌شود، گفت: «ما به طور قطع هرگونه تمهیداتی را برای جنگ رد می‌کنیم.» او تاکید کرد که افزایش حضور نظامی در منطقه به منظور نظارت بر امنیت کشتیرانی و جلوگیری از بی‌ثباتی بیشتر است.
وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز دوشنبه اعلام کرد جت‌های جنگنده اف-۳۵ و اف-۱۶ آمریکا را همراه با ناوشکن “توماس هادنر” به خاورمیانه اعزام می‌کند. گفته شد لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده این دستور را برای حفاظت از آزادی ناوبری در منطقه صادر کرده است.
متیو میلر در پاسخ به یکی از خبرنگاران که به واکنش ایران در این رابطه اشاره کرد، گفت: «در اثر این تهدید مستمر و در هماهنگی با شرکا و متحدانمان، وزارت دفاع در حال افزایش حضور و توانایی خود برای نظارت بر تنگه (هرمز) و آب‌های اطراف آن است و ما می‌خواهیم ایران سریعا اقدامات بی‌ثبات‌کننده‌ای را متوقف کند که جریان آزاد تجارت را در یک آبراه استراتژیک جهان که یک پنجم عرضه نفت جهان به آن وابسته است، تهدید می‌کند.»
بنا بر داده‌های نیروی دریایی آمریکا، جمهوری اسلامی در دو سال اخیر حدود ۲۰ کشتی تجاری با پرچم‌های بین‌المللی را مورد آزار و تهاجم قرار داده و یا توقیف کرده است. ایالات متحده چنین اقداماتی را “تهدیدی آشکار برای امنیت دریایی منطقه و اقتصاد جهانی” می‌داند.
ایران همچنین بارها به بستن تنگه هرمز تهدید کرده است. تنگه هرمز نقشی کلیدی در تجارت منطقه دارد و حدود ۲۰ درصد تولیدات نفتی دنیا از این آبراه عبور می‌کند.

لیلا محمدی

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنان بخوانید
Close
Back to top button