جهانگزارش ها

دزدی ۲.۵ میلیارد دالری از خزانه دولت عراق؛ بغداد به پولیس اینترپول متوسل می‌شود

عراق قصد دارد که از پولیس بین‌الملل (اینترپول)  بخواهد تا هشدارهای بین‌المللی برای بازداشت مقام‌های ارشد سابق از جمله وزیر مالیه و رییس پیشین استخبارات این کشور را به‌دلیل دزدی مشکوک بیش از ۲٫۵ میلیارد دالر از کمیسیون مالیاتی عراق صادر کند.

بربنیاد گزارش رویترز، قاضی حیدر حنون، که مسوولیت یکی از اداره‌های مبارزه با فساد در عراق را بر عهده دارد، روز یک‌شنبه، ۶ اگست، گفت که بغداد از پولیس بین‌الملل می‌خواهد تا اعلامیه سرخ صادر کند.

به گفته او، این پرونده مربوط به برداشت غیرقانونی پول نقد از کمیسیون مالیات عراق در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ است که در مجموع ۲.۵ میلیارد دالر می‌شود.

با این حال، الکاظمی و علی علاوی، وزیران پیشین اقتصاد عراق، هرگونه دخالت در این پرونده را رد کرده‌اند.

این پرونده اواخر سال گذشته میلادی، درست پیش از روی کار آمدن دولت جدید عراق عمومی شد.

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر کنونی عراق، تاکید داشته که یکی از اولویت‌های اصلی او مبارزه با فساد است که در حکومت عراق فراگیر شده و طی سال‌ها به غارت میلیاردها دالر ثروت نفتی این کشور منجر شده است.

قاضی حنون که مقام منصوب السودانی است، گفت که عراق تلاش می‌کند، متهمانی را که در این پرونده فساد نقش داشته‌اند، از کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه، اردن و عربستان سعودی تحویل بگیرد.

وی از ایالات متحده و بریتانیا نیز خواست که «مظنونان فراری را مسترد کنند.»
به گفته او، در مجموع ۴۸ تن در این پرونده متهم هستند.

این قاضی همچنان به خبرگزاری رویترز گفته که نور زهیر، تاجری که یکی از اصلی‌ترین متهمان این پرونده است، از نوامبر سال گذشته میلادی که با قید وثیقه آزاد شده و حدود ۲۹۲ میلیون دالر از پول‌های مسروقه را پس داده است.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button