افغانستانگزارش ها

مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی ریاست الوزرا محیط کاری بهتری را برای استادان پوهنتون‌‌های کشور فراهم می کنیم

مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست الوزرا در دیدار با اساتید نهاد های اکادمیک در کشور گفته است؛ تلاش دارند تا محیط کاری بهتری را برای آنان فراهم کنند.

به گزارش خبرگزاری توانا: امروز سه شنبه 24 اسد سال 1402 هجری خورشیدی مولوی عبدالکبیر این گفته ها را روز گذشته در نشستی با استادان پوهنتون‌های افغانستان در کابل که در جریان ماه های اخیر از برنامه‌های کارشناسی ارشد و دکترا به کشور برگشته‌اند بیان داشت.

مولوی عبدالکبیر گفت،که استادان پوهنتون ها و کادرهای علمی افغانستان، سرمایه معنوی این کشور هستند و امارت اسلامی هرگز نمی‌خواهد آنان را از دست دهد.

او افزود: در دو سال گذشته ثابت شده که هیچ استاد پوهنتون و معلم مکتب در افغانستان مورد تهدید قرار نگرفته است، بل احترام هم شان شده اند.

به گفته‌ی وی؛ اکنون پوهنتون‌های افغانستان مراکز علم و دانش است، نه مانند گذشته که ترویج کننده‌ای فرهنگ و اندیشه‌های بیگانه بود.

معاون سیاسی ریاست الوزرا در این نشست باردیگرتاکید کرد،که از خاک افغانستان هیچ کشوری تهدید نمیشود او گفت:«هرگز اجازه نمی‌دهیم از خاک افغانستان کسی تهدیدی شود و سایر کشور‌ها نیز باید به اساس حقایق ابراز نظر کنند و اتهامات بی‌اساس تاثیری بدی بر روابط میگذارد.»

انس حقانی، عضو کمیسیون سیاسی امارت اسلامی افغانستان که در این دیدار اشتراک داشت گفت «در نتیجه تبلیغات برخی از حلقات، افکار بعضی کشورها نسبت به بقای نظام مغشوش شده، اما هموطنان اطمینان داشته باشند که این نظام پایدار و دوامدار است.»

مولوی ندا محمد نديم، سرپرست وزیر وزارت تحصیلات عالی که در این دیدار گفت: پس از حاکمیت مجدد امارت اسلامی تا اکنون نزدیک به ۴۵۰ تن از استادان پوهنتون‌های افغانستان که به منظور ادامه تحصیل شان به خارج از کشور رفته بودند، دوباره برگشته‌اند و آماده خدمت به جوانان هستند.

ملا خیرالله خیرخواه، سرپرست وزیر وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت که برای احیای فکری نسل جوان باید تلاش گسترده تر شود و از فرصت بدست آمده استفاده خوب شود.

سپس، مولوی نورالله نوری سرپرست وزارت امور اقوام، قبایل و سرحدات و شیخ محمد خالد حنفی، سرپرست وزارت امر بالمعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات در سخنرانی های شان آینده کشور را مرتبط به استادان خواندند و گفتند که نیاز است استادان پوهنتون‌های افغانستان، محصلان را با روحیه اسلامی و ملی آراسته کنند.

در همین حال، شماری از این استادان که تازه به کشور بازگشته‌اند، بازگشت‌شان را برای خدمت به جوانان جای افتخار خوانده و گفتند: می‌خواهند با ظرفیت سازی های علمی در خودکفایی افغانستان سهم گیرند.

آنان افزودند که آبادی و ثبات افغانستان بدون گسترش علم و دانش امکان ندارد و می‌خواهند برای رسیدن به این هدف دوباره تدریس را در پوهنتون‌ها آغاز کنند و یاد آور شدند٬ حمایت بزرگان امارت اسلامی از نهاد های اکادمیک، می‌تواند روحیه فرزندان این کشور را برای خدمت بلند ببرد.

 

سید احمد راشد کاشفی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button