افغانستانجهانگزارش ها

توزیع پاسپورت در سه کشور

وزارت امور خارجه افغانستان روند توزیع پاسپورت برای مهاجران افغانستان در ایران، پاکستان و ترکیه را اغاز کرد.

توزیع پاسپورت برای شهروندان افغانستان در کشور های ایران ، ترکیه و پاکستان، در کنار انکه سهولت های لازم برای افغانها را درین کشور ها مساعد میکند ، از چند نکته نظر قابل دقت است:

_ از دوسال بدین سو با انکه روند توزیع پاسپورت برای افغانها سریعتر از گذشته در داخل افغانستان جریان دارد، شایعاتی مبنی بر جلو گیری از سفر افغانها به خارج از طریق محدود کردن توزیع پاسپورت ها وجود داشت . اینک توزیع پاسپورت در سه کشوریکه بیشترین مهاجران افغان را در خود داشته و هر سه ، گذر گاه های افغانها به کشور های اروپایی و غربی میباشند ، یک بار دیگر ثابت میکند که حکومت افغانستان نه تنها مانعی در برابر سفر شهروندان افغانستان به خارج ایجاد نمیکند بلکه سهولت بی مانند را نیزبرای انها در کشور های دومی فراهم می اورد.

_ با انکه حکومت میداند که شماری ازین مهاجران کسانی اند که مخالفت با حکومت را بهانه قرار داده و برای رفتن به خارج از تبلیفات خیلی ها زهراگین در برابر ا.ا.ا. کار میگیرند ، باز هم نمیخواهد انها از حقوق شهروندی شان در بیرون از افغانستان نیز محروم بمانند.

به همه معلوم است که درین اواخر دفاتر ولاینی توزیع پاسپورت نیز در ولایات افغانستان فعال بوده و همه میتوانند با مراجعه به این دفاتر ، پاسپورت اخذ نمایند . اینک سفارت های افغانستان در سه کشور نیز به توزیع پاسپوت اغاز کردند.

اگر به روند توزیع پاسپورت و شیوه توزیع ان نظر اندازیم ، این روند در دوران حاکمیت ا.ا.ا. به مراتب سریعتر و بهتر شده است.

در طول دوسال گذشته در حدود ده ملیون جلد پاسپورت در افغانستان توزیع گردیده که در مقایسه با جمهوریت به مراتب بیشتر است .

همچنان سهولت هاییکه در توزیه پاسپوت برای مریضان ، تجار ملی، ورزشکاران ، خبرنگاران و سایر اصناف به میان امده ، نظربه دوران حکومت گذشته بیشتر است .

ثبت نام از راه انلاین و ازمیان رفتن انتظار در عقب دروازه های ریاست پاسپورت یکی دیگر از سهولت هاییست که از یک طرف جلو ضیاع وقت مردم را میگیرد و از سوی دیگر خطرات امنیتی را کاملا کاهش داده است.

از میان رفتن رشوه و واسطه در توزیع پاسپورت نکته دیگریست که به وضاحت دیده میشود .

دریک سخن توزیع پاسپورت و گسترش ساحات و شیوه توزیع ان به افراد واجد شرایط ، بیانگر سیاست تعهد حکومت افغانستان به حقوق اتباع و ایجاد سهولت و اصلاح اداره میباشد که بر ادعا های نادرست اشخاص و حلقات مغرض ، خط بطلان میکشد.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button