افغانستانگزارش ها

نشستی آگاهی دهی از کارکرد ها و فعالیت های ادارۀ ملی غذا و ادویهٔ در کابل برگزار گردید.

ادارۀ ملی غذا و ادویه، امروز نشستی را زیر نام ” آگاهی از کارکرد ها و فعالیت های ادارۀ غذا و اداویه” در کابل برگزار کرد .

به گزارش خبرگزاری توانا؛ امروز چهارشنبه 15 سنبله سال 1402 هجری خورشیدی در نشست که با حضور شماری از مسوولین دولتی، تاجران و نماینده گان شماری از نهاد های ذیربط برگزار گردید، داکتر عبدالباری عمر رئیس عمومی ادارۀ ملی غذا و ادویه، در رابطه به کار کرد ها، فعالیت ها، دستاورد ها، ارزش حیاتی و اقتصادی، تاریخچه، صلاحیت ها و مسوولیت های این اداره معلومات داد.

وی گفت،که ادارۀ ملی غذا و ادویه، یکی از اداره های مهم در کشور است و به واسطه این نهاد مواد خوراکی، بهداشتی و ادویه در کشور کنترول و تنظیم می شود تا مواد با کیفیت به دسترس مردم کشور قرار بگیرد.

داکتر عمری گفت مواد خوراکی و ادویه از نیازمندی های مهم مردم کشور بوده و یکی از اهداف این اداره دسترسی مردم به مواد غذایی و ادویه مصوون و با کیفیت است .

او اضافه کرد: تا زمانی که جلو قاچاق مواد غذایی و ادویه در کشور گرفته نشود، در این زمینه هیچگاهی به خود کفایی نخواهیم رسید .

رئیس ادارۀ ملی غذا و ادویه اضافه کرد،که این اداره در زمینه مواد غذایی و دوایی با کیفیت، معیار ها و اصول خود را دارد و تا زمانی ادارۀ ملی غذا و ادویه اجازه ندهد، مواد خوراکی و دوایی از گمرک ها وارد کشور شده نمی تواند .

در این نشست مولوی ندا محمد ندیم سرپرست وزیر وزارت تحصیلات عالی، در صحبت هایش گفت،که افغانستان پس از سپری کردن شرایط دشوار گذشته، اکنون به سوی آبادی و پیشرفت می رود .

وی افزود که هر جامعه یی به سه نوع امنیت نیاز دارد ، امنیت فکری، فزیکی و معنوی که پس از پیروزی امارت اسلامی این امنیت ها تامین شده است .

او خاطر نشان کرد، چنانکه در کشور صنعت و تجارت به طرف پیشرفت روان است، از لحاظ علمی نیز پیشرفت های صورت گرفته است و تحصیلات عالی کشور نیز از بخش های مختلف، افراد مسلکی را فارغ داده و به جامعه تقدیم کرده است .

همچنان در این نشست مولوی قدرت جمال معین امور صنعت و تجارت وزارت صنعت و تجارت، در صحبت هایش از کار کرد های ادارۀ ملی غذا وادویه به قدر دانی یاد کرد و گفت که باید تلاش صورت بگیرد از دوا های که در کشور تولید می شود، استفاده شود و تاجران دواهای را که وارد کشور می کنند به کیفیت آن توجه کنند .

وی همچنان از تاجران و سرمایه داران خواست که در بخش دوا در کشور بیشتر سرمایه گذاری کنند و حمایت وزارت صنعت و تجارت را از ادارۀ ملی غذا و ادویه ابراز کرد.

در این نشست مولوی عبدالبصیرقانع رئیس دعوت و ارشاد ادارۀ ملی غذا و ادویه، در رابطه به اهمیت غذا و ادویه از دیدگاه اسلام صحبت کرد و گفت،که اسلام به خوارک پاک و حلال تاکید کرده است.

به همین حال محمد یونس مومند سرپرست اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، درسخنانش تاکید کرد گفت،که استفاده از تولیدات داخلی، در حمایت از تقویت و پیشرفت صنعت افغانستان نقش ارزشمند دارد و همچنان از مردم کشور خواست که بیشتر از تولیدات وطنی استفاده کنند.

بعد داکتر رحمت بوستان در رابطه به طرزالعمل جدید ارزیابی و ثبت کارخانه های خارجی تولید ادویه و محصولات صحی، معلومات داد.

 

سید احمد راشد کاشفی

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button