افغانستانگزارش های تحلیلی

سال 2023 بدترین خشکسالی در 30 سال گذشته در افغانستان بود

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد با نشر گزارشی از تداوم خشکسالی در افغانستان و پیامدهای ناشی از آن بر زندگی شهروندان این کشور اظهار نگرانی کرده است.

بر اساس گزارشی که این دفتر روز یکشنبه ۱۷ جدی نشر کرد، آسیب‌پذیری افغانستان با افزایش متوسط گرما که بین سال‌های ۱۹۵۱ تا ۲۰۱۰ به میزان ۱.۸ درجه افزایش یافته بود، نشان می‌دهد که این رقم به دلیل تغییر اقلیم، دو برابر میانگین جهانی است.

همچنان گزارش گفته است در ولایت هلمند گرمی هوا ۲.۴ درجه بیشتر در مقایسه با سایر نقاط افغانستان بلند رفته است.

اوچا گفته است که زراعت، آب، انرژی، بهداشت، جنگل‌داری، تنوع زیستی، اکوسیستم‌ها، معیشت و اقتصاد، همگی تحت تاثیر این تغییرات اقلیمی قرار می‌گیرند.

در گزارش اوچا آمده است: “افغانستان در سال گذشته [۲۰۲۳] بدترین خشکسالی خود را در ۳۰ سال گذشته متحمل شد و چالش‌هایی را که اکنون در سومین سال متوالی با شرایط خشکسالی با آن مواجه است، تشدید کرده است، امری که سطح ناامنی غذایی در افغانستان را در بین بالاترین سطح جهان نگه داشته است.”

بر اساس گزارش، تغییرات اقلیمی عمده‌ترین تاثیرات را بر بخش کشاورزی گذاشته است. زراعت ۲۵ درصد به تولید ناخالص داخلی کشور کمک می‌کند و به عنوان یک راه نجات برای ۸۰ درصد افغان‌ها است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم معیشت آنها به این سکتور وابسته است.

همچنان گزارش گفته است که ۳۰ ولایت از جمله ۳۴ ولایت از لحاظ کیفیت آب، به شدت با چالش مواجه است،‌ بیابان‌زایی بیش از ۷۵ درصد از زمین را در مناطق شمالی، غربی و جنوبی تحت تاثیر قرار داده است و زراعت للمی که ۶۰ درصد جمعیت به آن وابسته است، به دلیل تغییر در الگوهای بارندگی و تغییرات اقلیمی در این کشور با خطر روبرو است.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد گفته است که وضعیت در افغانستان وخیم است، طوری که ۲۱ میلیون نفر در این کشور اکنون به آب پاک و بهداشت نیاز دارند که در مقایسه به ۲.۴ میلیون نفر در یک دهه قبل، افزایش شدیدی داشته است.

در این گزارش آمده است: “شدت وقوع رویدادهای طبیعی در حال افزایش است و افغانستان را به چهارمین کشور در معرض خطر و هشتمین کشور آسیب‌پذیر و کم آماده برای سازگاری با تغییرات اقلیمی تبدیل می‌کند.”

اوچا تاکید کرده است که افغانستان برای مقابله با کاهش ظرفیت تولید و تقویت قابلیت‌های تطبیقی و معیشتی نیازمند حمایت فوری است.

گزارش گفته است: “جامعه جهانی باید تاثیر نامتناسب تغییرات اقلیمی بر کشورهایی مانند افغانستان را شناسایی کند. اقدام سریع و معنادار هم یک امر اخلاقی و هم یک ضرورت جهانی است. عدم اقدام فوری، آسیب پذیرترین افراد را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد و چرخه ای از رنج را تداوم می‌بخشد.”

این در حالی است که قبلاً حکومت طالبان گفته بود که افغانستان در سال‌های اخیر به دلیل تاثیرات تغییرات اقلیمی آسیب‌های زیادی متحمل شده است. بر اساس آمار وزارت خارجۀ حکومت طالبان، تغییرات اقلیمی بیشتر از دو میلیارد دالر در سال ۱۴۰۱ خورشیدی به افغانستان زیان وارد کرد.

 

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button