افغانستانگزارش ها

دانشگاه باختر دومین نمایشگاه تکنالوژی معلوماتی را برگزار کرد

 

دانشگاه باختر نمایشگاه تکنالوژی خویش را با حضورنماینده های؛ وزارت مخابرات و تکنالوژى، وزارت اقتصاد، وزارت تحصيلات عالى، نماينده گان شرکت هاى فن آورى ونماینده های رسانه ها نمایشگاه فناوری معلوماتى ۲۰۲۳ را جهت نمایش و ارتقای فعالیت‌ها و محصولات صنایع فناوری، ایجاد فرصت‌های شبکه‌سازی و برقراری ارتباطات میان صنعتگران و نماینده گان دولتی، افزایش شناخت عمومی درباره فناوری‌های نوین و تحولات صنعت فناوری برگزارکرد.

به گزارش خبرگزاری توانا: امروز یکشنبه 19 سنبله سال 1402 هجری خورشیدی محمد نبی شهاب رئیس دانشگاه باخترکه دراین نمایشگاه شرکت داشت گفت،که ما برای هموطنان سهولت های تکنالوژی جدید را فراهم کردیم،که همه میتوانند از خوبی های آن استفاده نمایند وبرای تشویق محصیلان خویش این نمایشگاه را برگزار کردیم که درآینده بتواننند برای هموطنان مصدر خوبی خدمت شوند.

همچنان شفیع الله شینواری؛ رئیس پوهنحی کمپیوتر ساینس این پوهنتون علاوه کرد: بخاطر حفظ کادرهای علمی افغانی ما چنین برنامه ها را ایجاد کردیم تا باید دروطن خویش مصروف کارشوند.

امیرخان محمد؛ کارمند فروشات شرکت ندا(Neda) گفت،که کمپنی انترنتی نداتیلی کمیونیکیشن اولین دارنده جواز خدمات انترنتی درکشورمیباشد،که با ارائه خدمات انترنت پرسرعت بانوم واستندردهای جهانی درخدمت همشریان عزیزخویش داریم و ما خدمات چون بسته های انترنتی جت برای منازل شخصی ومکان های تجارتی را داریم.

امیراحمد رحیمی کارمند شرکت (MTN) تصریح کرد: خدمات قابل دسترس ام تی ان مومو برای مشترکین از این قراراست: انتقال پول به بانک و انتقال پول از بانک، ارسال ودریافت پول، خریداری کریدت وبسته ها، پرداخت بل برق و پرداخت فروشنده می باشد.

ابوذراحمدی؛ محصل سال چهارم پوهنحی ژورنالیزم پوهنتون کابل بیان کرد و گفت،که این یک خوش خبری است که زمینه تکنالوژی وفناوری درکشورخودما ایجاد شده وجوانان کشور از این طریق میتوانند تشویق شود ودرداخل کشورکار وفعالیت نمایند.

محمد نعیم حبیبی؛ کارمند تضمین عواید سیستم تادیات افغانستان در د افغانستان بانک تصریح کرد: بانكداري الكترونيك که بسياري از پژوهشگران وقت خود را صرف مباني توسعۀ آن کرده اند؛ عبارت است از: ارائۀ خدمات مالي و بانكي از طريق شبکه الكترونيك و انترنت كه به عنوان يكي از مهمترين زيرساخت هاي تجارت الكترونيك، توجه بسياري را به خود معطوف کرده است.

آقای حبیبی علاوه کرد: این نوع بانكداري در سال هاي اخير، جهش بي سابقه داشته است. ترديدي نيست كه براي ورود به بازارهاي جهاني و عضويت در سازمان تجارت جهاني، داشتن نظام بانكي كارآمد كه بتواند با دقت، سرعت و تكنالوژی هم سطح با بانك هاي دنيا رقابت نمايد، ضروري است. فرهنگ و نگرش های متفاوتی که نسبت به پول و اعتبار آن در افغانستان وجود دارد. این موضوع از موضوعاتي است كه بانك ها را وادار ميسازد تا با احتياط بيشتري به مقولۀ رشد تكنالوژی اطلاعات بپردازند. در اكثر كشورها عامل گريز از نوآوري جديد در محصولات وجود دارد. در افغانستان وجود فرهنگ بوروكراتيك و تمايل به بانكداري سنتي، بانكداري نوين را با محدوديت مواجه ساخته است.

محمد نعیم درقسمت تعاریف و مفاهیم پول و ماهیت پول الکترونیک بیان داشت: از دیدگاه اقتصادی پول حداقل سه وظیفه و کارکرد اصلی را دارا است: پول وسیله یا واسطه مبادله، واحد محاسبه یا سنجش ارزش وسیله حفظ و ذخیره ارزش است.

آقای حبیبی درقسمت تادیات الکترونیک (پرداخت الکترونیک)گفت: افزار های پرداخت مهمترین زیربنا های پولی در اقتصاد کشورها به شمار می روند که نقش شریانی را برای جریان مبادلات نقدی بر عهده دارند. افزار های پرداخت به مجموعه از روال ها، دستورالعمل های نرم افزارها و تجهیزات اطلاق می شوند که امکان انتقال وجه از یک حساب بانکی به حساب دیگر و همچنین انجام تبدیلات پول، از پول بانک تجاری به پول بانک مرکزی را بر عهده دارند.

کارمند سیستم تادیات افغانستان دربخش تجارت الکترونیک (تجارت آنلاین) علاوه کرد: پرسش نخست این است که تجارت الکترونیک به چه معنی تکنولوژیکی محسوب می شود؟ از آنجا که تجارت الکترونیک، علاوه بر استفاده از محصولات نهایی جدید، همچون کمپیوتر ها، سخت افزارها، نرم افزارهای شبکه ها و انترنت از مهارت ها و تکنیک ها نیز بهره می گیرد، مفهوم تکنولوژی از حیث شامل بودن تکنیک ها و تمرینات فنی بر تجارت الکترونیک قابل اطلاق است. ضمن یادآوری این که از واژه تکنولوژی برای اشاره به اشیا، معاملات، پروسه ها، روش ها، و سیستم ها استفاده می شود، کاربرد این واژه را به مفهوم سیستم اجتماعی – تکنیکی در دو وجه «ساخت» و «کاربرد» مورد بحث قرار می دهد. تجارت الکترونیک را می توان در یک جملۀ ساده انجام مبادلات تجاری در یک ساحه الکترونیکی تعریف کرد. در سالهای گذشته از این طريق تنها توسط شرکتهای محدود صورت می گرفت. در حالی که امروز، تعداد اشخاص حقیقی تجارت و حقوقی که از شبکۀ انترنت برای خرید و فروش بهره می گیرند، به طور سرسام آوری در حال افزایش است. تازه این که قلمرو مبادلات از درج سفارش و یا پذیرش آن فراتر رفته به فعالیتهای دیگر در زمینه های مذاکره و عقد قرارداد ها، تسویه حساب ها، تبلیغات و غیره گسترش یافته است.

آقای حبیبی دربخش گسترش تجارت الکترونیک در جهان بیان داشت: تجارت الکترونیک در امریکا؛ در ۲۶ اکتوبر ۱۹۹۳ رئیس جمهور امریکا با امضای یک دستورالعمل، دولت فدرال را موظف کرد که در کمترین زمان ممکن تجارت الکترونیک را برای خرید و فروش کالا در سطح امریکا به شکل عملی در آورد. تجارت الکترونیک اتحادیه اروپایی؛ در اپریل ۱۹۷۷ کمیسیون اروپایی سیاستهای مربوط به تجارت الکترونیکی را در قالب گزارش تحت عنوان “ابتکار اروپایی” در تجارت الکترونیکی منتشر ساخت. هدف از سیاستهای مذکور در این گزارش رشد سریع تجارت الکترونیکی در اروپا، ارائه چارچوب برای اقدامات آتی در زمینه تجارت الکترونیکی و افزایش آگاهی و تشویق تبادل نظر بین طرفهای ذینفع در مسئله عنوان گردید. تجارت الکترونیک کشورهای آسیایی؛ کشورهای آسیایی نیز با درک اهمیت راه اندازی تجارت الکترونیکی و تاثیر آن بر کارایی تجاری کشورهای عضو اخیراً در نشست مقامات ارشد اقتصادی آسیایی توافق نمودند تا نسبت به ایجاد کمیته هماهنگی الکترونیکی اقدام نمایند. مالیزیا به عنوان یکی از بنیانگذاران این اتحادیه از هماهنگی سازی در گسترش تجارت الکترونیکی در قالب یک مجمع منطقه یی حمایت می کند. این کشور دارای یک دستور کار در زمینه تکنولوژی اطلاعاتی ملی است. شرکت های بزرگی نظیر مایکروسافت، اینتل و اوراكل در این زمینه با مالیزیا همکاری دارند.

آقای حبیبی دربخش تادیات (پرداخت) الکترونیک اظهارداشت: «اقتصاد بدون پول نقد» به جریان فیزیکی مبادلات مالی اطلاق میشود که جای خود را به بسترهای دیجیتالی مانند معاملات آنلاین، معرفی کارت ‌های پلاستیکی، بانکداری اینترنتی و غیره میدهد. در همین عرصه سیستم های تادیاتی جهان در ترویج فرهنگ اقتصاد غیر نقدی، تسهیل در خرید و فروش (آنلاین) برای تجارت الکترونیک، سهولت در پرداخت مالیات و کاهش فساد نقش عمده را ایفا مینماید و همچنان گردش پول نقد را در بازار کاهش داده و بجای آن معاملات تجاری از طریق کارت های اعتباری را ترویج و اقتصاد غیر رسمی کشور ها را رسمیت بخشد.

اقای حبیبی درقسمت افزار های پرداختی در افغانستان علاوه کرد: ماشین های اتومات صرافی ATM / ماشین های نقاط فروش POS، بانکداری از طریق انترنت، انتقال الکترونیکی وجوه، Electronic Clearing Services، کارتهای هوشمند، Door Step Banking، Electronic Clearing Cards، تادیات آنلاین، خدمات تادیه الکترونیکی – چک های الکترونیکی، تکس الکترونیکی و بلیط الکترونیکی،درخواست افتتاح حساب بانکی آنلاین ودریافت صورت حساب بانکی ذریعه ایمیل می باشد.

‌وی دربخش سکتور بانکی در افغانستان خاطرنشان ساخت: طی بیست و سه سال گذشته سکتور بانکی در افغانستان رشد چشمگیر داشته است، این سکتور از چند بانک محدود دولتی به بانک در کشور افزایش یافته است. رشد سپرده ها و اندازه سکتور بانکی، دو نتیجه عمده از اصلاحات اقتصادی در کشور میباشد. طی سالهای اخیر، رشد خدمات سکتور بانکی، با وجود به عدم ثبات اقتصادی و سیاسی در حال افزایش است و از جهت نوع سپرده ها می باشد.

وی دربخش سیستم تادیات افغانستان افزود: به عنوان سویچ ملی تادیات الکترونیک افغانستان و به حیث یکی از آمربت های عمومی مهم د افغانستان بانک فعالیت کرده و یک نقش برازنده را در پیشرفت و مدرنیزه سازی مارکیت بانکداری پرچون افغانستان با ارایه خدمات پرداخت نوآورانه الکترونیک و پرداخت از طریق مبایل که خدمات بانکداری پرچون را توسعه میدهند، بازی میکند.

آقای حبیبی درقسمت دراهداف سیستم تادیات افغانستان اشاره کرد: ایجاد قابلیت عملیات مشترک فی مابین موسسات مالی در افغانستان ، ایجاد یک زیرساخت مشترک پرداخت الکترونیکی، ارتقا طرح کارت داخلی، ترویج و پیشرفت خدمات پرداخت الکترونیکی و ارائه طرح کارت های بین المللی می باشد.

کارمند تضمین عواید دافغانستان بانک علاوه کرد: خدمات سیستم تادیات افغانستان: بانکداری و سرمایه گذاری کوچک ، کارت داخلی، کارت پرداخت بین المللی، مدیریت و نظارت بر تجار، بانکداری از طریق SMS، بانکداری از طریق مبایل، بانکداری IVR، خدمات عامه، ASYCUDA (جمع آوری مالیات گمرکی)، SIGTAS (جمع آوری مالیات عواید)، برشنا (پرداخت بل برق)، سایر خدمات عمومی پرداخت، موسسات پول الکترونیکی (ای ام آی)، قابلیت عملیات مشترک، .کارت های پیش پرداخت ، موسسات تادیاتی، کنترول ماشین های اتومات صرافی، کارت های پیش پرداخت

آقای حبیبی تأکید کرد: فعالیت های عمدی پلان شده اداره برای سال ۱۴۰۲ هجری شمسی: جمع آوری عواید ادارات دولتی – پاسپورت و تحصیلات، ارائه خدمات تاپ اپ از طریق سیستم یو ایس ایس دی، .جمع آوری عواید بیشتر از طریق سیستم تادیات، وصل نمودن چندین موسسات پولی الکترونیکی (آی ام آی)، کارت های پیش پرداخت وکارت های پس پرداخت می باشد.

 

 

سید احمد راشد کاشفی

خبرگزاری توانا

 

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button