جهانگزارش ها

احتمال فراهم کردن میزایل های دور برد مجهز با بم‌های کلستر برای اوکراین از طرف آمریکا

چهار منبع ایالات متحده گفته اند که اداره جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، در حال بررسی ارسال میزایل‌های دور برد مجهز با بم‌های خوشه‌ای برای اوکراین است، میزایل‌هایی که می‌تواند قلمرو‌های اشغالی روسیه در اوکراین هدف قرار بدهند.

به اساس گزارش خبرگزاری رویترز، پس از مشاهده موفقیت مهمات خوشه‌ای که امریکا چند ماه قبل برای اوکراین فراهم کرد، ایالات متحده حالا در حال بررسی ارسال سیستم میزایل تکتیکی اردو (ATACMS) برای اوکراین است. این سیستم میزایل قادر است مسافت ۳۰۶ کیلومتر را طی کند.

علاوه بر آن، ایالات متحده در نظر دارد سیستم پرتاب چندگانه میزایل‌های هدایت شونده نوع (GMLRS) را برای کیف فراهم کند، میزایل‌های که با بم‌های خوشه‌ای مجهز است و برد آن ۷۲ کیلومتر است.

سیستم نوع میزایل GMLRS قادر است تا ۴۰۴ بم‌ خوشه‌ای را پراکنده کند. اوکراین از چندین ماه به اینوس سیستم میزایل GMLRS را در اختیار دارد.

اداره بایدن از چندین ماه به اینسو سیستم میزایل پیشرفته نوع ATACMS برای را به اوکراین ارسال کند، اما مقامات ایالات متحده نگران اند که این اقدام ممکن به مثابهٔ اقدام تهاجمی بیش از حد در مقابل روسیه پنداشته شود.

در حال حاضر، عملیات ضد حمله اوکراین در مقابل روسیه شاهد نشانه‌های پیشرفته بوده است، اما دو منبع به خبرگزاری رویترز گفته اند که واشنگتن مایل است تا اردوی اوکراین را در یک لحظهٔ حیاتی تقویت بیشتر کند.

در همین حال،‌ استخبارات نظامی اوکراین روز دوشنبه ۲۰ سنبله گفت که نیروهای آن کشور کنترول چندین حفاری گاز و نفت در نزدیکی منطقهٔ کریمیه را دو باره به دست گرفتند.

استخبارات نظامی اوکراین با نشر اعلامیه‌ای گفته است که در عملیات باز پس گیری این مناطق نیرو‌های ویژه اوکراینی نیز سهم داشتند و آنان علاوه بر آسیب رساندن به یک جت جنگی نوع سو-۳۰ روسیه،‌ یک هلیکوپتر و تجهیزات رادار روسیه را به دست آوردند.

وزارت دفاع اوکراین گفته است که نیروهای روسیه مناطق نفت و گاز را از سال ۲۰۱۵ به اینسو در کنترول خود داشتند و از آن به مقاصد نظامی استفاده می‌کردند.

مقامات اوکراینی روز دوشنبه همچنین گفتند که نیرو‌های آن کشور هفته گذشته پس از آغاز یک عملیات ضد حمله در مقابل قوای روسی،‌ قلمرو‌های بیشتری را در جبهات شرقی و جنوبی آن کشور به دست آوردند.

در عین حال، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده، گفته است که واشنگتن هنوز هم پیشرفت نیروهای اوکراینی را در میدان جنگ زیر بررسی دارد. او همچنین گفت که اهداف استراتژیک کلی روسیه در اوکراین با شکست مواجه شده است.

به گفتهٔ میلر، اگر تصرف تمام قلمرو اوکراین هدف مقامات روسیه نبود، مسکو می‌خواست بخشی‌های زیادی آن کشور به شمول کیف را تصرف کند و حکومت آن کشور را که از طریق دموکراسی و انتخابات به وجود آمده است، سرنگون کند.

او افزود:‌ ”آنان در همه این بخش‌ها ناکام ماندند. هدف مقامات روسیه تصرف کیف، پایتخت اوکراین، و اکثر قلمرو آن کشور بود.”

میلر همچنین ادعا کرد که نیرو‌های اوکراینی‌ نزدیک به ۵۰ درصد کشور شان را که روسیه در اوج تهاجم تمام عیار خود اشغال کرده بود، دو باره به تصرف خود آورده اند.

پیش از این، رییس جمهور بایدن به تاریخ 16 سرطان سال روان گفته بود که اوکراین با کمبود مهمات مواجه است و به همین دلیل تصمیم گرفته است تا برای کیف مهمات خوشه‌ای ارسال کند.

بایدن در زمان به تلویزیون سی‌ان‌ان گفته بود که تصمیم برای ارسال تسلیحات خوشه‌ای برای اوکراین برایش ”بسیار دشوار” بود، اما تاکید کرد که با در نظر داشت کاهش مهمات اوکراین، نیاز بود تا به آن کشور این مهمات را ارسال کند تا کیف بتواند در مقابل تهاجم نظامی روسیه از خود دفاع کند.

پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین که به تاریخ 5 حوت 1400 آغاز شد، کشور‌های عضو ناتو به ارزش میلیارد‌ها دالر تسلیحات نظامی برای اوکراین فراهم کرده اند و این روند هنوز ادامه دارد. اما ایالات متحده در این مدت بیشترین کمک‌های نظامی را برای اوکراین فراهم کرده است که ارزش مجموعی آن به ده‌ها میلیارد دالر می‌رسد.

مجتبی محمدی

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button