جهانگزارش ها

بریتانیا روسیه را متهم به حمله موشکی بر یک کشتی غیرنظامی کرد

مقام‌های بریتانیایی می‌گویند که روسیه ماه گذشته میلادی یک کشتی باری غیرنظامی را در بندری در دریای سیاه هدف حمله موشکی قرار داده است.

رویترز گزارش داده که ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، این اظهارات روز دوشنبه، ۱۱ سپتامبر،  در پارلمان این کشور بیان کرده است.

براساس اطلاعات ارتش روسیه ۲۴ آگست، یک کشتی غیرنظامی حامل غلات اوکراین را هدف حمله چندین موشک قرار داد، اما این موشک‌ها توسط دفاع هوایی کی‌یف، پیش از برخورد با کشتی از بین برده شده‌اند.

سوناک که در مورد اشتراکش در نشست گروه ۲۰ به پارلمان بریتانیا معلومات ارایه می‌کرد، گفته است: «به لطف اطلاعات محرمانه، ما می‌دانیم که ارتش روسیه یک کشتی باری غیرنظامی را در دریای سیاه با چندین موشک در ۲۴ آگست، هدف قرار داد.»

وزارت امور خارجه بریتانیا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده که این موشک‌ها یک کشتی باری با پرچم لیبریا را هدف قرار داده که در بندر پهلو گرفته بود.

مقام‌های روسیه تا کنون در مورد این ادعای نخست‌وزیر بریتانیا واکنشی نشان نداده‌اند.
مسکو پس از بیرون شدنش از توافق صادرات غلات، بارها متهم به هدف قرار دادن، کشتی‌های غیرنظامی در دریای سیاه و ذخیره‌گاه‌های غلات در بنادر شده است.

پیش از این امریکا و بریتانیا هشدار داده بودند که روسیه ممکن است هدف قرار دادن تاسیسات غلات اوکراین را گسترش دهد.

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای با تایید سخنان سوناک گفته است: پوتین تلاش می‌کند در جنگی پیروز شود که در آن پیروز نخواهد شد و این حملات نشان می‌دهد که او چقدر مجبور است.»

این در حالی است که روسیه از تمدید توافق غلات به‌دلیل عدم پایبندی کشورهای غربی به مفاد این توافق که در همکاری سازمان ملل و ترکیه که بیش از یک سال پیش امضا شده بود، خودداری کرد.

محمد شریف رحیمی

خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button