افغانستانگزارش ها

رونق بخشیدن تجارت ، اما با چه قیمتی ؟

از چندین دهه به اینطرف مارکیت های تجارتی افغانستان عملا به فروشگاه های بی کیفیت ترین اجناس کشور های صادر کننده تبدیل گردیده که تا ایندم ما شاهد اجناس زیادی که دارای کیفیت خوب نیستنددرمارکیتهای خود میباشیم .

ضعف اداره و مدیریت طی بیست سال گذشته باعث شد که افراد مغرض درابعاد مختلف سوء استفاده نمایند، و حتی در سکتور صحی کشور که پای حیات مردم در بین است روش های مغرضانه اعمال شود. یکی از این موارد استخدام افرادی که معلوم نیست میزان تحصیلات شان تا کدام حد است در سکتور صحی کشور میباشد که بعضا بیمارستان های که با انگیزه بدست آوردن پول تاسیس گردیده آنها را بنام داکتران خارجی بکار می گماشتند که تا ایندم این روش عملا جریان دارد. درحالیکه ما خود داکتران خیلی مجرب و متخصصین ورزیده داریم .

سالها بنام داکتر جاوید اقبال از کشور پاکستان مصروف تداوی و فروش دواهای بی کیفیت درکابل بود، بعدآ ثایت شد ایشان اصلا داکتر نبوده وقبل از اینکه در باره اش تصمیم گرفته شود فرار نموده و کشور را ترک کرد و دراین روز ها ما شاهد اعلانات تجارتی در تلویزیون ها هستیم که داکتران هندی دوباره به شفاخانه کیشا آمده و سخن از تداوی با کیفیت می زنند.

سوال اینجاست که اگر این ها واقعا متخصص و داکتران ورزیده هستند چگونه در این شر ایط بحرانی به افغانستان آمده و در کشور خود شان کار نمی کنند؟ و جای بسا تعجب است که سخن از تداوی باکیفیت می زنند اما از تخصص این داکتران چیزی نمی گویند .

به اساس جستجوی که ما داشتیم و از منابع خود ما در هندمعلومات بدست آوردیم سه نفر به عنوان داکتر به افغانستان آمده که دونفر آن در شفاخانه کیشا بنام های داکتر ناو پاتک هندی و داکترابی کمار نیپالی و یک نفر آن در شفاخانه ارتوپیدی کمال بنام داکترچاهار مصروف کار هستند که از این سه نفر فقط یکی شان هندی و دونفر شان از نیپال میباشند و طبق مشاهدات قونسلگری کشور ما در حیدرآباد هند اسناد تحصیلی اینها از مسکو میباشد درحالیکه ایشان به زبان روسی هم تسلط ندارند. اما متاسفانه با تبلیغات اینکه اینجا داکتران هندی مشغول تداوی هستند عملا به فریب مردم پرداخته میشود.

ما در کشور خود متخصصین خیلی ورزیده در شقوق مختلف صحی داریم، اما جمعی کلاه بر دار باسوء استفاده از اینکه داکتران خارجی در شفاخانه ایشان کار می کنند به چشم مردم ما خاک می پاشند.

از وزارت محترم صحت عامه تقاضا می نماییم که اولا اسناد تحصیلی این داکتران را بصورت دقیق مورد بررسی قرار داده و به پاسخ این سوال بپردازند که اینها در کشور خود چرا کار نمی کنند که در همچوشرایطی که ماگرفتار انواع بحران هستیم اینجا آمده اند؟ وهمچنان دریخش کاری اینها آیا ضرورت جدی وجود دارد یا نه؟ در حالیکه دهها و صدها داکترو متخصص خود ما در بی سرنوشتی بسر می برند.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button