افغانستانمقاله

قانونشکنی های تازه پاکستان

وزارت تجارت پاکستان در یک اقدام بی سابقه ، صادرات ۲۰۱۲ قلم کالا به افغانستان را ممنوع اعلام کرده است.
17 نوع لباس، انواع پلاستیک، وسایل نقلیه، چای، لوازم آرایشی و ده‌ها قلم لوازم بهداشتی از جمله کالاهایی هستند که دولت پاکستان صادرات آن را به افغانستان را ممنوع کرده است.
بر اساس این گزارش، صدور میوه‌های خشک ‌و‌تازه، لوازم خانگی نیز به افغانستان ممنوع شده است.
پاکستان هفته گذشته اعلام کرده بود این کشور راهبرد جدیدی را با‌ هدف کاهش خسارات مالی به خزانه از تجارت ترانزیتی افغانستان تنظیم کرده است.
این کشور برای چندین کالای وارداتی از افغانستان که شامل تجارت ترانزیتی با افغانستان میشود ، 10 درصد تعرفه گمرکی نیز وضع کرده است.

پاکستان کشوریست که از سالها و دهه ها قبل ، پیمان های ترانزیتی و تجارتی با افغانستان داشته است . نخستین پیمان ترانزیتی در دوران زمامداری محمد ظاهر شاه با افغانستان به امضا رسیده بود .که دوباره با اندکی تغیرات در دوران حکومت حامد کرزی ، زیر نام ابتا به امضا رسید و سپس به دنیال خلاف ورزی های مکرر پاکستان ازین توافقنانه ، دوباره مورد بازنگری قرار گرفته و مجددا با مقامات پاکستانی به امضا رسید.
بر مبنای این توفقنامه ، لاری های حامل صادرات افغانستان میتوانند محموله های شانرا تا بندر واگه هندوستان انتقال دهند .در توافق نامه جدید، کامیونهای تجارتی افغانستان ، حق دارند با عبور از خاک پاکستان و گذشتن از بندر “واگه” داخل خاک هند شوند و بار خود را در داخل خاک هند در واگون های هندی تخلیه کنند.
اما مواد این توافقنامه هیچگاهی از جانب پاکستان رعایت نشده است .
پاکستان نه تنها لاری های افغانستان را در نقاط مختلف انکشور از جمله اسلام اباد و کراچی ، زیر نام های مختلف توقف داده و سبب پایین امدن کیفیت مواد میگردد بلکه گذرگاه های طورخم و سپین بولدک را نیز در اوقات مختلف به بهانه های گوناگون میبندد .
همه ما درین واخر که موسم صادرات میوه تازه افغانستان است ، شاهد مسدود شده دروازه های طورخم و سپین بولدک از جانب پاکستان استیم .
اما این بار حکومت پاکستان به یک اقدام کاملا یکجانیه وخلاف توافقنامه ، دست به افزایش ده درصد محصول گمرکی و همچنان جلو گیری از صادرات 212 قلم کالای پاکستان به افغانستان زده است.
این اقدام یکجانیه و غیر معیاری که مخالف تمام ظوابط قبول شده بین المللی در قسمت ترانزیت و تجارت است ، بیانگر نیت شوم و خصمانه پاکستان در برابر ملت افغانستان است.
پاکستان با این اقدام نه تنها از قوانین جهانی و اصول پذیرفته شده تجارت و ترانزیت و همچنان مواد توافقنامه ترانزیتی و تجارتی میان افغانستان و پاکستان ، سر باز میزند بلکه دشمنی خویشرا با مردم افغانستان یکبار دیگر به نمایش میکشد که اراده منفی و مغرضانه این کشور در برابر افغانها، هیچگونه تغیر نکرده است.
حکومت افغانستان باید از طریق سازمان های منطقوی و همچنان سازمان ملل متحد ، در برابر این اقدام پاکستان ایستاده و چهره راستین انرا به تمام جهان هویدا نماید.
درکنار ان باید افغانستان روی راه های بدیل تجارتی و ترانزینی ( که قبلا احداث و فعال شده اند) ترکیز بیشتر نموده و نگزارد نیت شوم پاکستان ، بر تجارت و ترانزیت افغانستان سایه افگند .
همچنان اقدام بالمثل راه دیگریست که نیاید از محاسبات حکومت افغانستان بیرون بماند . افغانستان باید عبور و مرور تمام لاری های پاکستانی از خک افغانستان به اسیای میانه را متوقف و محصول گمرکی را بالای اموال انکشور افزایش داده است.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button