افغانستانگزارش ها

از بازار گرم واکنش ها تا اخراج پناهجویان از پاکستان

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه پیشین از پاکستان خواسته تا اخراج پناهجویان را متوقف کرده و به تصمیم‌اش تجدید نظر کند.

از سوی هم، دیدبان حقوق بشر از کشور ها خواسته که به پاکستان فشار بیاورند تا اخراج بی‌حمانه‌ی پناه‌جویان را متوقف کند.

سردار احمد شکیب، سرپرست سفارت افغانستان در اسلام‌آباد در دیدار با شماری از مهاجران افغان در تورخم بر تسهیل‌سازی هرچه بیشتر روند برگشت مهاجران تاکید کرده است.

همزمان با این، وزارت مهاجران و عودت کنندگان از بازگشت
۵۰ هزار مهاجر افغان از پاکستان خبرداد.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی در حکومت پیشین، از حکومت پاکستان خواسته که با درنظرداشت روحیه اسلامی، حسن هم‌جواری و تعهدات بین‌المللی در تصمیم اخراج مهاجران افغان تجدید‌نظر کند.

آقای عبدالله در شبکه اجتماعی اکس گفته که اخراج دسته‌جمعی مهاجران آنان را با خطر بی‌خانمانی و عدم دسترسی به خدمات بهداشتی روبه‌رو می‌کند که با فرارسیدن‌ فصل سرما می‌تواند سبب ایجاد بحران بشری بزرگ شود.

او از کشورهای دیگر نیز خواسته که از آزار و اذیت مهاجران افغان دست‌بردارند و  از آنان تا زمانی ترک داوطلبانه میزبانی کنند.

در ادامه واکنش‌های جهانی، دیدبان حقوق بشر در شبکه اجتماعی اکس از  برخی کشورها خواسته که پاکستان را تحت فشار قرار دهند تا تصمیم اخراج مهاجران غیرقانونی افغان را از این کشور، پس بگیرد.

این نهاد گفته که در میان ۱.۷ میلیون مهاجر غیرقانونی افغان که قرار است از پاکستان اخراج شوند زنان و کودکان بیش‌تر آسیب را خواهند دید.

سردار احمد شکیب، سرپرست سفارت افغانستان در اسلام‌آباد در دیدار با شماری از مهاجران افغان در تورخم بر تسهیل‌سازی هرچه بیشتر روند برگشت مهاجران تاکید کرده است.

سفارت افغانستان در پاکستان در شبکه ایکس نوشته است که آقای شکیب پس از شنیدن مشکلات مهاجران، گفته که بازهم به‌گونه جدی با مقام‌های پاکستانی در پیوند به حل این مشکلات گفت‌گو می‌کند.

وزارت مهاجران و عودت‌کنندگان در شبکه اجتماعی اکس گفته که از نیمه‌های جمعه شب تا پیش از چاشت روز شنبه بیش از ۵۰ هزار مهاجر افغان از پاکستان به کشور بازگشته‌اند.

این وزارت گفته که این افراد از طریق گذرگاه تورخم به کشور بازگشته و برای دریافت کمک به دفتر سازمان بین‌المللی مهاجرت معرفی شدند.

این در حالی است، وزیر داخله مؤقت پاکستان از پابندی به تصمیم اخیر کشورش تأکید کرده گفته بود پناه جویان غیر قانونی تا یک نومبر سال جاری میلادی وقت دارند پاکستان را ترک کنند.

بصیر سادات
خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button