جهانگزارش ها

بازداشت برخی از ساکنان کشمیر در پی سفر نارندرا مودی

مقامات کشمیر تحت ادارهٔ هند پیش از سفر برنامه ریزی شده نارندرا مودی، صدراعظم هند به روز پنجشنبه ۱۷ حوت تدابیر شدید امنیتی را اتخاذ کرده اند.

این نخستین سفر مودی پس از سلب حالت نیمه خودمختاری کشمیر توسط وی می‌باشد. مودی در آگست سال ۲۰۱۹ حالت نمیه خودمختاری کشمیر را سلب و آن را بخش جدایی ناپذیر کشورش اعلام کرد. کشمیر تنها منطقه‌ای با اکثریت مسلمان در هند است.

هزاران سرباز، از جمله پولیس محلی و نیروهای شبه‌نظامی در سرینگر، مرکز کشمیر مستقر شده و ستدیوم باکشی، جاییکه که قرار است مودی سخنرانی کند با پرچم‌های بزرگ جمو و کشمیر و حزب بهاراتیا جناتای مودی مزیین شده است.

در همین حال بسیاری از ساکنان سرینگر می‌گویند که پیش از سفر مودی، اعضای خانواده آنها توسط پولیس محلی بازداشت شده اند.

یکی از ساکنان محل می گوید که: “دوست من به خاطر گذشته‌اش بازداشت شده است. وی پس از بازگشت مودی به دهلی آزاد خواهد شد.”

نیروهای امنیتی تدابیر از جمله تلاشی مسافران و استفاده از سگ‌های تعلیمی برای جستجوی مواد ممنوعه را اتخاذ کرده اند.

جهانگیر خان گفت: “تلاشی کردن نوعی آزار و اذیت است و ما کشمیری‌ها ده‌ها سال در معرض آن بوده‌ایم. من معتقدم هیچ چیز در کشمیر تغییر نکرده است. وضعیت در واقع بدتر شده است.”

خان با بیان اینکه در روزهای اخیر اکثر ساکنان ترجیح می‌دهند در خانه بمانند، گفت: “شعار نیروهای امنیتی، به همه احترام بگذارید و به همه مشکوک باشید، پر از ریا است. چگونه می‌توان به همه احترام بگذارید اگر به همه شک کنید؟”

دفتر مودی با نشر بیانیه‌ای گفته است که او در برنامه‌ای تحت عنوان “هند توسعه یافته – جمو و کشمیر توسعه یافته” شرکت خواهد کرد.

در بیانیه آمده است که انتظار می‌رود در جریان این سفر، صدراعظم یک برنامه توسعه کشاورزی به ارزش بیش از ۶۰۰میلیون دالر را برای تقویت اقتصاد کشاورزی در جمو و کشمیر اختصاص دهد و “پروژه های متعدد مرتبط با بخش گردشگری را راه اندازی خواهد کرد.”

حزب مودی سفر وی به کشمیر را حرکتی برای جلب حمایت در انتخابات پیشرو که قرار است در ماه اپریل برگزار شود، می‌دانند.

سیاستمداران شاخهٔ جمو و کشمیر حزب بهارتیا جناتا ادعا می‌کنند که انتظار می‌رود بیش از ۲۰۰ هزار شهروند کشمیر برای سخنرانی مودی به ستدیوم باکشی بیایند.

رویندر راینا، رییس بخش جمو و کشمیر حزب بهارتیا جناتا روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: “مودی با گشودن دروازه های گنج هند برای مردم منطقه، فصل جدید توسعه در جمو و کشمیر را نوشته است. بازدید او به تاریخ هفتم منحیث یک رویداد تاریخی به یاد خواهد ماند.”

اما برخی از مردم محلی می‌گویند که بازدید مودی مزایایی نخواهد داشت. محمد ایاز، یکی از باشندگان سرینگر گفت: “حقوق مردم در پنجم اگست ۲۰۱۹ ربوده شد. حالت نیمه خودمختاری هرگز مانعی برای توسعه منطقه نبود. هیچ کس از مودی و دولتش انتظاری ندارد.”

کشمیر که جمعیت آن عمدتاً مسلمانان اند، از زمان استقلال پاکستان و هند در سال ۱۹۴۷ به اینسو به دو بخش تقسیم شده است که یکی آن زیر ادارۀ هند و دیگری زیر ادارۀ پاکستان است.

هند و پاکستان – دو همسایۀ رقیب مجهز با اسلحۀ اتمی – دو بار به خاطر ملکیت کشمیر با هم جنگیده اند. هرچند هر یک از این دو کشور بخشی از کشمیر را زیر ادارۀ خود دارند، هردوی آنان ادعای ملکیت کامل آن را دارند.

 

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button