افغانستان

رمضان ماه خدا«ج»

رمضان ماه خدا«ج»
فرارسیدن ماه مبارک رمضان، ماه مهمانی خدا«ج»، ماه قبولی طاعات و عبادات، ماه رسیدن به فضایل انسانی ، ماه بندگی و عبودیت ، ماه رسیدن به فضایل اخلاقی و نجات از رذایل اخلاقی برهمه مسلمین و روزه داران مبارک باد.
در ماه رمضان خداوند متعال توفیق روزه داری را به بندگانش داده است؛ «پس هر که ماه [رمضان] را درک کرد، باید روزه بگیرد.»(بقره 185)
انسان افزون بر جنبه مادی و جسمی، دارای بُعد معنوی و روحی هم هست و هر کدام در رسیدن به کمال مطلوب خود، برنامه های ویژه را نیاز دارد، یکی از برنامه ها برای تقویت و رشد بُعد معنوی، تقوا و پرهیزگاری است؛ یعنی اگر انسان بخواهد خودش را از جنبه معنوی رشد و پرورش دهد و به طهارت و کمال مطلوب برسد، باید هوای نفس خود را مهار کند و موانع رشد را یکی پس از دیگری بر دارد و خود را سرگرم لذت ها و شهوات جسمی نکند. یکی از اعمالی که در این راستا مؤثر و مفید است روزه داری است، قرآن کریم می فرماید: «… ای افرادی که ایمان آورده اید! روزه بر شما نوشته شد، همان گونه که بر پیشینیان از شما نوشته شده، تا پرهیزگار شوید.»(بقره -183)
رمضان، نهمین ماه از تقویم قمری، ماهی پرفضیلت و سرشار از معنویت است که در میان مسلمانان سراسر جهان از جایگاهی ویژه برخوردار است. این ماه، فرصتی برای خودسازی، تزکیه نفس و تقرب به خداوند متعال است.
روزه داری ، یکی از مهم‌ترین اعمال عبادی در ماه رمضان است که علاوه بر فواید معنوی، فواید جسمی و روحی بسیاری نیز دارد. در این ماه، مسلمانان از اذان صبح تا اذان مغرب از خوردن و آشامیدن خودداری می‌کنند و به جای آن، به عبادت و دعا می‌پردازند.
علاوه بر روزه داری، اعمال عبادی دیگری نیز در ماه رمضان مورد تأکید قرار گرفته است. از جمله این اعمال می‌توان به قرائت قرآن، دعا و استغفار، احسان و نیکوکاری، و شب زنده داری اشاره کرد.
ماه رمضان، ماهی برای انس با قرآن است. در این ماه، بیش از پیش به تلاوت قرآن کریم باید پرداخت و در آیات و معانی آن تدبر باید کرد. قرآن، کتاب آسمانی سرشار از درس‌ها و عبرت‌هاست که می‌تواند راهنمای انسان در زندگی باشد.
ماه رمضان، ماهی برای صبر و شکرگزاری است. در این ماه، مسلمانان با تمرین صبر و تحمل، خود را در برابر وسوسه‌ها و گناهان حفظ می‌کنند و از نعمت‌های خداوند شکرگزاری می‌کنند.
ماه رمضان، ماهی برای وحدت و همدلی است. در این ماه، مسلمانان با یکدیگر افطار می‌کنند و به نیازمندان کمک می‌کنند. این ماه، فرصتی برای تقویت روابط و ایجاد صلح و صفا در جامعه است.
ماه رمضان، ماهی برای بازگشت به سوی خدا است. در این ماه، مسلمانان با توبه و استغفار از گناهان خود، به سوی خداوند متعال باز می‌گردند و از او طلب مغفرت می‌کنند.
رمضان، ماهی پربرکت و رحمت است. در این ماه، خداوند متعال درهای رحمت خود را به روی بندگانش می‌گشاید و دعای آنها را مستجاب می‌کند.
رمضان، فرصتی برای نو شدن و دگرگونی است. در این ماه، می‌توان با تغییر در رفتار و کردار خود، زندگی جدیدی را آغاز کرد.
رمضان، ماه مهمانی خدا است. در این ماه، خداوند متعال بندگانش را به مهمانی خود دعوت می‌کند و سفره‌های رحمت و مغفرت خود را برای آنها می‌گستراند.
رمضان، عید معنوی مسلمانان است. در این ماه، مسلمانان با شادمانی و شکرگزاری، به عبادت و راز و نیاز با خداوند می‌پردازند.
رمضان، ماهی است که در آن، انسان به فطرت خود باز می‌گردد و معنای واقعی زندگی را درک می‌کند.
رمضان، فرصتی برای رهایی از ظلمت و گناه و رسیدن به نور و سعادت است.
رمضان، ماه برکت و معنویت، فرصتی برای خودسازی و تقرب به خداوند متعال است.
ماه رمضان ماه رحمت، ماه برکت و ماه آمرزش است، ماهی که نزد خداوند از بهترین ماه ها است، روز هایش بهترین روزها، شب هایش بهترین شب ها، و ساعت هایش بهترین ساعت ها است. ماهی است که در آن بندگان خدا به ضیافت الهی خوانده شده اند و نفس های روزه داران در آن ماه ثواب تسبیح را دارد و خوابشان ثواب عبادت را و خداوند«ج» در این ماه استجابت دعا را وعده داده است.
آری! رمضان ماه خداست وماه پیوند مخلوق با خالق و ماه بریدن از گناهان و زشتی ها و اتصال با کمال مطلق، ماه پرواز به سوی ملکوت، تقرب و صعود الی الله و رسیدن به مقامات عالیه انسانی و برتر از ملائکه الله. ماه نزول ملائکه برزمین و ماه فرو ریختن برکات و نعمات الهی بربندگانش، ماهی که در آن شب قدر قرار دارد و یک شبش از هزار ماه ( تقریباتمام عمر یک انسان و یا بیشتر)برتر است، لذاخداوند«ج» این ماه را به نام خودش برگزیده است.
رمضان ماهی است که قرآن در آن نازل شده و فرهنگ غنی انسان ساز و نجات بخش اسلام در آن پی زیزی شده است. ماهی است که انسان در مخالفت با خواهش های نفسانی و ساعات متوالی خود داری کردن از خوردن و آشامیدن و سایر لذات مادی و نفسانی فرهنگ اسلامی را که همانا اصالت برمعنویات است، از عمق جان پذیرا گشته با هم نوایی با مستمندان و دلجویی از فقرا و بینوایان و ایتام پرهیز از دروغ، غیبت، تهمت و سایر اعمال ناروا عملا زندگی خود را با ارزش های اسلامی وفق داده و با خداوند«ج» پیمان بندگی و عبودیت می بندد و به عظمت او اعتراف و به رحمت واسعه او امیدوار می شود.
بنابراین انسان باید تلاش نماید از مواهب این ماه بهره مند گردد. فرصت را غنیمت دانسته اعمالی را انجام دهد که در پایان این ماه از گناهان بیرون آید همچنان که از این ماه بیرون می آید و موجبات غفران الهی را فراهم نموده باشد.
یکی از شاخص ترین فریضه های دینی الهی در این ماه روزه گرفتن است. روزه چنانچه در قرآن مجید بدان اشاره شده است مهمترین عاملی است که تقوی و پرهیز گاری را برای انسان روزه دار به ارمغان می آورد، البته اگر روزه با شرایط آن توآم باشد و الاچه بسا کسانی که از روزه داری جزگرسنگی و از شب زنده داری جزبیداری خوابی چیز دیگری نصیبشان نشود.
ما از خداوند بزرگ «ج» عاجزانه میخواهیم که ما را در جمع روزه داران واقعی قرارداده و ما را آنچه از خیرات و برکات در این ماه مبارک ماهی که به نام خودش هست وخود برآنها بشارت داده است، بهره مند قرار داده و از بدی ها و زشتی ها بدور گرداند.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button