افغانستانگزارش ها

گرامیداشت از قیام‌ خونین مردم هرات

از ۲۴ حوت که به عنوان قیام خونین مردم هرات علیه ظلم و استبداد یاد می‌شود، با حضور داشت شهروندان، علما، مجاهدین پیشین و رؤسای ادارات دولتی جمعه 25 حوت، 1402 هجری/شمسی بزرگداشت به عمل آمد.

از ۲۴ حوت که به عنوان قیام خونین مردم هرات علیه ظلم و استبداد یاد می‌شود، با حضور داشت شهروندان، علما، مجاهدین پیشین و رؤسای ادارات دولتی روز گذشته ۱۴۰۲/۱۲/۱۵ بزرگداشت به عمل آمد.

شیخ‌الحدیث مولانا نوراحمد اسلام جار والی ولایت هرات که در این محفل حضور داشت، می‌گوید آزادی و آبادی کشور ثمره‌ی جهاد چندساله بوده که اکنون در زیر سایه‌ی پرچم نظام اسلامی زندگی می‌کنیم. او راجع نظام اسلامی گفت:« ما اسلامی می‌خواهیم که در جنگ‌های ۲۴ حوت و جنگ میوند مجاهدین ما به‌خاطر آن رزمیدند.»
وی همچنان می‌افزاید که، ما را هیچ‌کس از ۲۴ حوت جدا کرده نمی‌تواند زیرا ما خود از نسل۲۴ حوت هرات هستیم.

در همین حال سید احمد قتالی یکی از مجاهدین پیشین با اشاره به اهمیت جهاد و یادبود از آن، در ادامه‌ی گفته‌هایش می‌گوید:« پس از تهاجم نظامی، اکنون بیگانه‌گان در صدد تهاجم فرهنگی هستند و این وظیفه‌ی همه ما است که ذهن نسل جوان را برای مبارزه با تهاجم فرهنگی بیگانه‌گان آماده کنیم.»

شیخ فضل الرحمن انصاری خطیب مسجد جامع گازرگاه در ولایت هرات می‌باشد، وی در این همایش اشتراک کرده و در بیانات خویش می‌افزاید:« مردم ما در ۲۴ حوت جان و مال خویش را فدای دین و عقیده خود نمودند و مردم باید قدر امنیت و آزادی کنونی را بدانند.»
مولانا انصاری می‌گوید: اگر علیه حکومت متجاوز قیام صورت نمی‌گرفت حالا به مساجد رفته نمی‌توانستیم.

در اخیر عبدالله اکبری رئیس شهرسازی هرات نیز با تکریم از این روز تاریخی گفت، امروز مردم و وارثین شهدا مزه‌ی واقعی استقلال را تجربه می‌کنند.

گفتنی است که، به تاریخ ۲۴ حوت سال ۱۳۵۷ باشنده‌گان هرات طی یک قیام مردمی علیه ظلم، استبداد و الحاد خیزش نمودند که۲۴هزار نفر از غیر نظامیان شهید شدند. هر سال از این روز تاریخی در ولایت هرات تجلیل صورت می‌گیرد.

 

فاطمه لشکری

خبرگزاری توانا ، هرات

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button