افغانستانگزارش ها

بیماری پولیو در افغانستان محو شده است

معاون اداری نخست وزیر امارت اسلامی در دیدار با دبیرکل سازمان جهانی صحت گفته است که بیماری پولیو یا فلج کودکان از سطح کشور محو شده است.

خبرگزاری توانا: عبدالسلام حنفی، معاون اداری نخست‌وزیر امارت اسلامی در گفت‌وگو با تدروس ادهانوم قبریسوس، دبیرکل سازمان جهانی صحت ادعا کرده است که بیماری پولیو یا فلج کودکان از تمام نقاط افغانستان با تطبیق متواتر واکسین محو شده است.

در همین حال دیروز چهارشنبه (۸ حمل) ارگ در خبرنامه‌ای که از گفت‌وگوی حنفی و قلندر عباد، سرپرست وزارت صحت عامه‌ی با دبیرکل سازمان جهانی صحت منتشر کرده، به نقل از تدروس ادهانوم قبریسوس آورده است که «بیماری پولیو تهدید بزرگی برای منطقه و جهان است که خوشبختانه این بیماری در افغانستان تا حد زیادی ریشه‌کن شده است».

دبیرکل سازمان جهانی صحت از ریشه کن شدن بیماری پولیو در افغانستان ابراز خرسندی کرده و
گفته است که این سازمان خواهان ادامه‌ی فعالیت‌هایش در بخش صحت در افغانستان است که این امر نیازمند همکاری امارت اسلامی است.

همچنان در خبرنامه‌ی ارگ آمده است که داکتر حنان بلخی، رییس منطقه‌ای سازمان جهانی صحت از همکاری این سازمان در بخش‌های مختلف، از جمله تقویت لابراتوارهای تشخیص بیماری پولیو و فراهم‌سازی زمینه‌های آموزش داکتران افغانستان خبر داده است.

حنفی از همکاری سازمان جهانی صحت سپاس‌گزاری کرده و از مسوولان این سازمان خواسته است تا در زمینه‌ی تقویت سیستم صحت، نصب لابراتوارهای مجهز، ایجاد کلینیک‌های صحی در مناطق دوردست کشور، ارتقای ظرفیت مسلکی متخصصان بخش صحت و ایجاد یک شفاخانه‌ی مجهز برای تداوی بیماری سرطان در افغانستان همکاری کند.

این در حالی است که در سال گذشته‌ی میلادی شش مورد مثبت بیماری فلج کودکان در افغانستان ثبت شده بود که همگی در ولایت ننگرهار بود؛ اما در سه ماه امسال تا اکنون از مورد مثبت پولیو گزارش نشده است.

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button