افغانستانفرهنگ و هنرگزارش ها

نوشتن قرآن توسط تیمی از دختران نوجوان در هرات

تیم‌ شش‌نفری از دختران نوجوان در ولایت هرات طی مدت ۸ماه سه‌جلد قرآن کریم را با دست، نوشتند.

 

خبرگزاری توانا: پس از منع شدن  دختران بالاتر از صنف ششم، بسیاری از دختران به کارهای هنری چون خطاطی و نقاشی روی آوردند. در تازه ترین مورد تعدادی از دختران نوجوان خطاط توانستند سه جلد قرآن کریم را به مدت هشت ماه با دست نوشته و امروزیک‌شنبه ۲۶ حمل ۱۴۰۳ هجری/خورشیدی به نمایش بگذارند. زینب حیدری دختری که، یکی ازین دختران نوجوان است و با ختم صنف ششم دوره‌ی آموزش خطاطی را آغاز نموده می‌گوید: مدت دوسال خطاطی را آموختم و پس از آن همراه پنج‌تن از دوستانم که خطاطی یاد داشتند شروع کردیم به نوشتن قرآن کریم. به سه تیم شش‌نفره تقسیم شدیم و طی مدت ۸ماه سه جلد قرآن را به خط نستعلیق نوشتیم.

در همین حال دیانا نیز جزیی از دخترانی می‌باشد که، قرآن نوشته می‌گوید، بخاطر علاقه‌ی زیاد، ما خواستیم قرآن را بنویسیم و از این طریق کار خود را ماندگار سازیم زیرا اگر هزاران سال هم بگذرد باز هم این قرآن محفوظ می‌ماند و ازبین نمی‌رود. او همچنان می‌افزاید: تابلو نویسی هم خوب است اما به اندازه‌ی قرآن و خطوط قرآن برای حفاظت از آن تلاش صورت نمی‌گیرد.

 

در ادامه این دختران نوجوان از عدم حمایت مالی و نداشتن مشوق گلایه‌مند بوده می‌گویند: هزینه‌ی ورق، رنگ و ابزارآلات بسیار زیاد بالا هست و ما توانایی خریدن آن‌ها را نداریم، این یک جلد به حمایت مالی خانواده‌های‌مان به اتمام رسید اما حتی مورد تقدیر و تشویق افراد جامعه و مسوولین هم قرار نگرفتیم.

آنان همچنان می‌گویند که، ما حتی جایی برای نشستن، کار کردن و نوشتن نداریم. یک جلد قرآن دیگر را نیز به خط ( الخطاط) آغاز کردیم اما چون جای مشخصی نداریم و برعلاوه هزینه‌ی رنگ و قلم نیز زیاد هست نوشتن آن ناقص ماند.

 

به گفته‌ی آنان بارها به ریاست‌های حج و اوقاف و اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات برای نمایش قرآن‌های دست نوشته‌ی شان مراجعه کرده و از آنان درخواست حمایت‌های مالی و فرهنگی نموده‌اند اما وعده‌های مسوولین حکومتی را وعده‌ی سرخرمن خوانده و می‌گویند تاحال هیچ‌کاری برای معرفی آثار و حمایت مالی آنان انجام نداده است.

 

این در حالیست که این دختران نوجوان تنها خواست‌شان از مردم و مسوولین حکومتی حمایت و تشویق شان عنوان کرده و می‌خواهند تا حداقل برای حفاظت از قرآن‌های دست نوشته‌شان یک مکان مطمئن و امن را مهیا سازند.

 

#فاطمه لشکری

#خبرگزاری توانا

 

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button