افغانستانگزارش ها

افتتاح اولین شرکت تولید کود کیمیاوی در هرات

برای اولین بار در سطح شهر هرات، شرکت تولید کودهای کیمیاوی برای محصولات زراعتی در این ولایت آغاز به فعالیت نمود.

خبرگزاری توانا: شرکت تولید کودهای کیمیاوی برای نخستین بار در ولایت هرات باارزش ۵۰۰هزار دالر آمریکایی روز گذشته جمعه ۱۴حمل ۱۴۰۳ افتتاح گردید.
الحاج مولوی حیات الله فراهی معین امور نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ و سرپرست معاونیت مقام ولایت هرات در مراسم افتتاحیه این شرکت بیان داشت که، نظام امارت اسلامی حامی تجار و صنعت‌کاران بوده و برای فعالیت بیشتر تجار در این ولایت، از سوی رهبری نظام امارت اسلامی 50 هزار هکتار زمین برای ساخت شهرک صنعتی اختصاص داده شده است.

سرپرست معاونیت مقام ولایت هرات از تمامی صنعت‌کاران در این ولایت خواستار توجه به کیفیت تولیدات داخلی شده و علاوه نمود:« در پهلوی کمیت محصولات داخلی کیفیت نیز عامل عمده می باشد.»

از سوی هم الحاج مولوی احمدالله متقی رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات این اقدام را به فال نیک گرفته و از دیگر تجار خواستار سرمایه گذاری در این ولایت شد.
مولوی متقی بیان داشت:« پیشرفت یک کشور رابطه مستقیم با اقتصاد آن دارد و در این راستا تجار مهم‌ترین عامل برای رشد کشور می‌باشند.»

با این حال مولوی محمد بشیر سیرت رئیس صنعت و تجارت هرات می‌گوید که، در این شرکت برای 200 تن به گونه مستقیم و غیر مستقیم زمینه کاری فراهم شده است و در ۲۴ ساعت ظرفیت تولید حدود ۲۰ الی ۲۵ تن کود کیمیاوی را دارد.

رئیس صنعت و تجارت اضافه نمود:« اکنون برای تجار در هرات زمینه سرمایه گذاری فراهم بوده و می‌توانند با خاطر آرام در این ولایت سرمایه گذاری نمایند.»

برعلاوه مولوی پیر محمد حلیمی رئیس زراعت، آبیاری و مالداری هرات از پیشرفت و عصری سازی زراعت بخاطر تولید کودهای کیمیاوی خرسند بوده و از دهاقین خواستار استفاده از تولیدات داخلی می‌باشد.

لازم به ذکر است که، در این شرکت شش نوع کود کیمیاوی بنام های هیومیک اسید، کلسیم نایتریت، آهن، کراپ مکس، سبست و کودهای کیمیاوی پودری مطابق معیارهای جهانی تولید می‌شود که دهاقین می‌توانند برای رشد زراعت از آن استفاده اعظمی را نمایند.

فاطمه لشکری
خبرگزاری توانا

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button