افغانستانگزارش ها

نشست فدراسیون نهادهای ژورنالیستان و رسانه های افغانستان با رهبری وزارت اطلاعات و فرهنگ

امروز (۲ سنبله ۱۴۰۱) نشست نهادهای حامی رسانه‌ها با رهبری وزرات اطلاعات و فرهنگ دایر گردید؛ در این نشست که در تالار کانفرانس¬های وزارت اطلاعات و فرهنگ برگزار گردیده بود، روی وضعیت خبرنگاران و رسانه‌ها، چالش‌های موجود فراراه، رسانه‌ها و خبرنگاران بحث و گفتگو صورت گرفت.

ابوذر صارم سرپلی رئیس نهاد رسانه‌یی افغانستان و عضو رهبری فدراسیون رسانه‌ها و ژورنالیستان افغانستان و عضو کمیسیون رسیدگی به شکایات و تخلفات رسانه یی افغانستان در وزارت اطلاعات و فرهنگ با بیان اینکه؛ رسانه¬ها در افغانستان اکنون با بحران¬های زیادی دست و پنجه نرم می¬کنند، بیان داشت، که “فدراسیون نهادها و ژورنالیستان افغانستان و تمامی نهادهای حامی ژورنالیستان و رسانه¬های کشور با همکاری مسئولین در وزارت اطلاعات فرهنگ در تلاش هستند، تا این موانع و چالش¬ها از سر راه رسانه¬های کشور برداشته شود”.

محمد بشیر هاتف: در گزارشی که از جانب فدراسیون تهیه شده بود، بیان نمود؛ “که تغییر رژیم در افغانستان باعث شده است تا رسانه¬های کشور با مشکلات زیادی روبرو شده¬اند، خبرنگاران افغانستان با چالش¬های زیادی روبرواند که یکی از مهم¬ترین چالش¬های فراراه خبرنگاران ممنوعیت کار از جانب نیروهای امارت اسلامی می¬باشد”.
آقای هاتف اظافه نمود که: “دلیل غیر فعال شدن اکثر رسانه¬های کشور بعد از تغییر رژیم مشکل اقتصادی بوده است، و مسئله¬ی اقتصادی از مشکلات عمده و اساسی فراراه رسانه¬های کشور به شمار می¬رود”.
هاتف افزود: “بعد از تغیر رژیم در افغانستان ۲۱۱ رسانه شروع به فعالیت کرده است، که در بین آن 10 آژانس خبری جواز فعالیت دریافت نموده¬اند، و تعدادی از رسانه¬ها در حالت نیمه فعال به سر می¬برد”.

تحولات اخیر در کشور باعث شده است که بسیاری از بانوان، رسانه¬یی کارهای¬شان را از دست دهند، دلیل عمده¬ی بیکاری این بانوان نیز مشکلات اقتصادی رسانه¬ می¬باشد. امید است با تشکیل کمیسیون رسیدگی به شکایات و تخطی¬های رسانه¬یی از مشکلات و چالش¬های فراراه رسانه¬های کشور و خبرنگاران کاسته شود.
عبدالباسط مدیر مسئول کابل نیوز: با بیان اینکه، “دست¬رسی به اطلاعات مشکل شده است، ولی خوشیبن هستیم تا وزارت اطلاعات وفرهنگ توجه جدی نماید برنامه های انتقادی برای اصلاح دولت است نه تخریب آن خواهانیم تا درقسمت نشر آن امارت اسلامی رفتار مناسیب را این کارمندان داشته باشد. بانوان خبرنگاران محدودیت زیاد وضع شده برای بسیار از بانوان اجازه ورد به کنفرانس های خبری داده نمی‌شود”.
عصمت الله نیازی مسئول خبر طلوع نیوز، در ادامه¬ی این برنامه چالش های عمده و اساسی فراراه خبرنگاران را برشمرد و ایجاد کمیسیون رسیدگی به شکایات و تخطی¬های رسانه¬یی را برای رسانه¬های کشور امید بخش خواند.
نیازی بیان داشت که: “همکاری دولت با رسانه¬ها کاهش یافته است، بسیاری از سخنگویان حکومتی از اطلاع رسانی برای رسانه¬ها امتناء می¬ورزند، همچنان مسئله حجاب رسانه¬یی نیز برای بانوان رسانه¬یی یکی از مشکلات عمده به شمار می¬رود”.
در ادامه¬ی این برنامه خیرالله خیرخواه، وزیر اطلاعات و فرهنگ به ابراز سخن پرداخته و “با قبول اینکه برخی از مشکلاتی که بیان شد، وجود داشته و بیان داشت که این وزارت در تلاش است تا این چالش¬ها را از میان بردارد”.
او اظافه نمود: “که تشکیل کمیسیون رسیدگی به شکایات و تخطی¬های بسیاری از مشکلات و چالش¬های فراراه رسانه¬ها و خبرنگاران کشور حل می¬گردد”.
در ادامه¬ی این برنامه: حیات¬الله مهاجر فراهی معین نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ به ابراز سخن پرداخته و وعده سپرد، که رهبری این وزارت در تلاش است تا هرچه زودتر به مشکلات رسانه¬ها و خبرنگارام رسیدگی نماید.
عبدالحق حماد رییس نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ، با تایید سخن های وزیر و معین نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت که با تمام توان در خدمت خبرنگاران و رسانه های کشور هستیم همانگونه که در گذشته از هیچ گونه همکاری دریغ نورزیدیم درآینده هم نخواهیم ورزید.
این برنامه در حالی از سوی فدراسیون رسانه¬ها و ژورنالیستان افغانستان برگزار گردیده است، که وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور دیروز از اولین جلسه کمیسیون رسیدگی به شکایات و تخطی¬های رسانه¬یی خبر داده بود.

وحیده بیات

مطالب مشابه

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button